Energieleverancier failliet: wat nu?

Door de hoge energieprijzen hebben sommige energieleveranciers het moeilijk. Wat kun je doen als jouw energieleverancier failliet gaat of in geldproblemen komt?

Wat gebeurt er als je energieleverancier failliet gaat of in problemen verkeert? 

Als je energieleverancier failliet gaat, kan hij geen energie meer leveren en zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de vergunning intrekken. Je wordt dan zo snel mogelijk ondergebracht bij een andere energieleverancier. De nieuwe leverancier neemt contact met je op. Dit geldt ook als de leverancier (nog) niet failliet is, maar bijvoorbeeld wel financiële problemen heeft en de ACM daarom de vergunning moet intrekken.

Waarom mag ik niet zelf mijn nieuwe energieleverancier kiezen? 

Om te voorkomen dat je zonder leverancier komt te zitten, is wettelijk bepaald dat alle klanten verplicht bij een andere leverancier worden ondergebracht. Op die manier is gewaarborgd dat de levering van gas en elektriciteit gewoon door kan gaan. Meestal geldt bij de nieuwe leverancier een nieuw contract, met nieuwe voorwaarden en tarieven. Als je eenmaal bij de nieuwe leverancier zit kun je de nieuwe overeenkomst opzeggen en overstappen naar een leverancier van jouw keuze. Er geldt dan een opzegtermijn van 30 dagen.  

Wat kan ik doen als ik geld terug moet krijgen van mijn failliete leverancier?

Van de leverancier die failliet is ontvang je een eindafrekening. Als blijkt dat je meer betaald hebt dan dat je aan energie verbruikt hebt, moet je een bedrag terugkrijgen. Je kunt dit bedrag indienen bij de curator van de failliete leverancier. De kans is echter groot dat de failliete leverancier onvoldoende geld heeft om je terug te betalen. Betaal je via automatische incasso, dan kun je de bank vragen de automatische incasso van de laatste 8 weken terug te storten op je bankrekening (storneren). Zodra je de eindafrekening ontvangen hebt, kun je bekijken in hoeverre je het voorschot dat je hebt laten terugstorten kunt verrekenen met het bedrag dat je van de leverancier tegoed hebt. Je loopt hierdoor wel het risico dat je een aanmaning ontvangt en, als je dan nog niet betaalt, met incassokosten te maken krijgt. 

Voor meer informatie ga naar de ACM ConsuWijzer.

Lees meer

Stijging energieprijzen

Miljoenen huishoudens krijgen te maken met energieprijzen die hard omhoog gaan. Wat is er aan de hand? Over de energieprijzen
Geplaatst 8/10 | Laatste update 8/10

Extra compensatie stijgende energienota

De energierekening moet voor iedereen betaalbaar blijven. Het demissionaire kabinet geeft aan dat ze extra geld beschikbaar wil stellen om de energielasten naar beneden te brengen. Lees meer
Geplaatst 27/10 | Laatste update 27/10

Energieleverancier Welkom Energie stopt

Het contract van 90.000 klanten van energieleverancier Welkom Energie wordt beëindigd. Vereniging Eigen Huis ontvangt veel verontruste telefoontjes van klanten. Lees meer
Geplaatst 19/10 | Laatste update 26/10

Hoge gasprijzen: keuze voor compenseren en isoleren

Aanpassingen in de energiebelasting moeten ervoor zorgen dat de energierekening betaalbaar blijft ondanks de sterk stijgende energieprijzen. Lees meer