Gedupeerde klanten Budget Energie ontvangen geld terug
Klanten van Budget Energie die gedupeerd zijn door het salderen op maandbasis, krijgen hun teveel betaalde bedrag terug. Budget Energie besloot hiertoe over te gaan na druk van onder meer Vereniging Eigen Huis.
Zonnepaneeleigenaren die voor 1 januari 2023 hun eind- of jaarnota ontvingen, kregen te maken met een die door Budget Energie op maandbasis werd toegepast. De energieleverancier zal deze klanten een gecorrigeerde eindnota toesturen waarbij de salderingsregeling op jaarbasis is toegepast. Wanneer de klant vanwege het maandelijks salderen teveel heeft betaald, zal Budget Energie het gecompenseerde bedrag eind januari op de rekening storten.
Eindnota na 1 januari 2023
Klanten die te maken hebben gehad met salderen op maandbasis in 2022 en hun eindnota ontvangen na 1 januari 2023 krijgen geen aparte correctie. Voor deze groep geldt namelijk dat Budget Energie direct is overgegaan op jaarlijks salderen in de eindnota. Bij deze klanten wordt het bedrag automatisch gecompenseerd via de eindafrekening. Voor klanten die zouden moeten bijbetalen als gevolg van de nacalculatie naar salderen op jaarbasis, is besloten dat dit bedrag wordt kwijtgescholden.
Onder druk
Vorig jaar werd bekend dat Budget Energie – zonder hun klanten daarover te informeren – over was gegaan tot maandelijks salderen. Vereniging Eigen Huis kreeg hier honderden telefoontjes over binnen van verontrustte leden, omdat maandelijks salderen kan leiden tot een hogere energierekening. De vereniging zette samen met de Consumentenbond en het televisieprogramma RADAR de energiemaatschappij onder druk om salderen op jaarbasis toe te passen en gedupeerde klanten te compenseren. Budget Energie stopte na deze druk direct met maandelijks salderen, waardoor de klanten weer profiteren van jaarlijks salderen en kunnen rekenen op een gecorrigeerde energienota.
Voor vragen kunt u terecht bij Budget Energie.
Meer informatie