Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackNieuws

VEH: Check einddatum bij overstap energieleverancier

Consumenten die overstappen naar een voordeliger energieleverancier moeten sinds afgelopen weekend zelf de einddatum van hun huidige energiecontract goed controleren, om een overstapboete te voorkomen.  Update 8 april 2020: Brancheorganisatie Netbeheer Nederland verwacht dat het nog 12 weken duurt voor de centrale registers met klantgegevens weer opengaan. Wie nu overstapt naar een andere energieleverancier moet zelf goed controleren wat de einddatum van zijn lopende energiecontract is.   

Veel mensen stappen over naar een goedkopere energieleverancier. Daarvoor vragen energievergelijkingssites en collectieve inkoopinitiatieven consumenten om in eerste instantie zelf het elektra- en gasverbruik in te vullen, evenals de einddatum van het huidige energiecontract. 

Hoe werkt overstappen?

Tot op heden haalde de nieuwe energieleverancier de juiste gegevens, zoals de einddatum van het huidige energiecontract, van nieuwe klanten op uit een centraal register (CER en CAR). Op basis van deze check ontvangen nieuwe klanten een aanbod. Als dat aanbod tegenvalt, kunnen klanten afzien van een overstap. 

In het aanbod staat ook of er sprake is van een opzegvergoeding voor de huidige leverancier. Dat laatste is nu niet meer mogelijk.  De einddatum van energiecontracten van bepaalde tijd is van belang. Als dit contract voor de einddatum wordt beëindigd, dan ontvangt de huidige leverancier namelijk een opzegvergoeding van € 50 tot € 250.

Wat is er veranderd?

Door een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) mogen energieleveranciers onder andere de einddatum van lopende energiecontracten voortaan niet meer ophalen uit het centrale register. In de praktijk blijkt dat veel consumenten niet weten of zij een contract van onbepaalde of bepaalde tijd hebben. En in geval van een contract met bepaalde tijd weten consumenten vaak niet wat de einddatum ervan is of ze vullen de datum foutief in. Hierdoor bestaat het risico dat consumenten worden geconfronteerd met een opzegboete van hun oude energieleverancier. 

Wat vindt de vereniging?

Op dit moment wordt door de netbeheerders en energieleveranciers gewerkt aan een oplossing voor deze kwestie. Vereniging Eigen Huis doet een dringend beroep op energieleveranciers om in de tussentijd coulant om te gaan met eventuele opzegboetes. 

Advies aan overstappers

Tot er een oplossing is, adviseert de vereniging iedereen die wil overstappen naar een andere energieleverancier zelf goed na te gaan wat de einddatum is van het lopende energiecontract. Deze gegevens zijn onder andere te vinden in de welkomst- of bevestigingsmail van je huidige leverancier of in je online klantomgeving. Je kunt ook bellen met je huidige energieleverancier. 

Tags

BesparenVerduurzamen-Energierekening

Deel dit artikel

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp

Actueel

Direct naar

OpleveringskeuringBouwtechnische keuringHypotheekadviesJuridisch adviesCollectieve Inkoop ZonnepanelenBel de SpoedklusserviceEigen Huis Verzekeringen

Magazine

Magazine
PrivacystatementCookiebeleid & instellingenDisclaimerCVD-meldingAlgemene voorwaardenOpzeggenAdres
facebookinstagramlinkedintwitteryoutube