Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackNieuws

VvE-meldpunt: 76% van respondenten ontevreden over beheerder

Vereniging van Eigenaars zijn vaak niet te spreken over hun beheerder. Dit blijkt uit de resultaten van het meldpunt dat Vereniging Eigen Huis opende voor appartementseigenaren. Van de ruim 500 respondenten is 76% ontevreden. ‘We schrikken van de stroom aan klachten,’ zegt Cindy Kremer, directeur Vereniging Eigen Huis.

Appartementseigenaren zijn automatisch lid van een VvE. De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van het gebouw. Een groot deel van de VvE’s (43 procent bij kleine VvE’s en 73 procent bij grote VvE’s) geeft dit beheer uit handen. Bij nieuwbouwappartementen wordt een beheerder vaak toegewezen. ‘'Maar als deze niet functioneert, weten VvE’s vaak niet goed hoe ze van zo’n persoon of bedrijf afkomen. VvE-besturen zoeken soms jarenlang naar een goede beheerder en dat zorgt voor de nodige frustratie', zegt Kremer.

Onrust binnen de VvE

Uit het meldpunt komen diverse spanningen naar voren tussen appartementseigenaren en externe beheerders. De meeste klachten gaan over de communicatie; de beheerder deelt te weinig informatie, is lastig te bereiken of heeft geen tijd voor de VvE. Door de krappe arbeidsmarkt wisselt het beheerderskantoor vaak van contactpersoon. Ook vinden VvE’s dat hun beheerders onvoldoende juridische, administratieve en technische kennis hebben om het werk goed te kunnen uitvoeren. 'Het beheerdersvak is een vrij beroep. Dit betekent dat iedereen zich VvE-beheerder mag noemen en bijbehorende diensten mag aanbieden. Maar je mag verwachten dat het werk naar behoren wordt uitgevoerd. Als dit niet gebeurt, is dat onacceptabel', zegt Kremer.

Blijf in controle

Het meldpunt laat zien dat ruim een kwart van de VvE’s naast het beheer ook de bestuurdersfunctie uitbesteedt. Er zijn te weinig appartementseigenaren die deze taak vrijwillig op zich nemen. 'Dat vinden wij een zorgelijke ontwikkeling', merkt Kremer op. 'Want zo heb je erg weinig controle op wat er allemaal binnen de VvE gebeurt.' Hiervan zijn talloze voorbeelden. Zo registreerde een beheerder zichzelf bij de Kamer van Koophandel als bestuurder van de VvE terwijl hij daarvoor niet bevoegd was. Of bleek de VvE een betalingsachterstand te hebben, omdat de beheerder de facturen niet goed afhandelde. ‘Daarom zeggen wij: een slimme VvE houdt het bestuur in eigen hand. Stel bijvoorbeeld een kascommissie op om over de financiën te waken. Geef een VvE-beheerder nooit volledig zeggenschap over de bankrekening van de VvE en zorg voor een tweehandtekeningensysteem’, aldus Kremer.

Ook positieve meldingen 

Van alle melders is 24 procent positief gestemd over hun beheerder. Goede beheerders geven hun klanten wel aandacht, communiceren voldoende en bieden goede diensten op het gebied van onderhoud, administratie en het organiseren van vergaderingen. Kremer: 'Als het contact tussen beheerders en appartementseigenaren wel goed gaat, vervullen beheerders een hele nuttige rol en nemen ze veel werk uit handen van de VvE.'

Meldpunt: de resultaten in één overzicht (pdf)

Dé slimme VvE: Alles over besturen


Deel dit artikel

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp

Meldpunt ervaringen VvE-beheerders

Dagelijks ontvangt Vereniging Eigen Huis meldingen en vragen van appartementseigenaren over hun beheerders. Daarom start de vereniging een onderzoek. Appartementseigenaren kunnen hun negatieve en positieve ervaringen opsturen. Ook is de vereniging benieuwd naar contracten met beheerders.

Onderzoek gestart naar ervaringen met VvE beheerders

Direct naar

OpleveringskeuringBouwtechnische keuringHypotheekadviesJuridisch adviesCollectieve Inkoop ZonnepanelenBel de SpoedklusserviceEigen Huis Verzekeringen

Magazine

Magazine
PrivacystatementCookiebeleid & instellingenDisclaimerCVD-meldingAlgemene voorwaardenOpzeggen
facebookinstagramlinkedintwitteryoutube