Oplevering na de verbouwing
Als de verbouwing klaar is, kan de oplevering plaatsvinden. Samen met de aannemer controleer je of de verbouwing volgens afspraak is gedaan. Hoe werkt de oplevering, wat is een opleveringskeuring en krijg je garantie na je verbouwing?
Hoe werkt de oplevering van een verbouwing?
Bij de oplevering van je verbouwing inspecteer je samen met de aannemer of de verbouwing goed is uitgevoerd. Samen stellen jullie een opleveringsrapport op, het zogenoemde proces verbaal van oplevering. Hierin worden alle gevonden gebreken opgeschreven.
Zowel jij als de aannemer ondertekenen het opleveringsrapport. De aannemer verplicht zich hiermee tot het herstellen van de gebreken. Zijn jullie het ergens niet over eens? Neem deze zaken als discussiepunten op in het opleveringsrapport. De aannemer is dan nog niet verplicht tot herstel, maar je hebt het gebrek dan op tijd gemeld. Hiermee voorkom je dat je het recht op herstel verliest.
Hoe kan ik me voorbereiden op de oplevering?
Controleer voordat de oplevering plaatsvindt of de verbouwing volgens de afspraken in het contract is uitgevoerd.
- Zijn de juiste materialen gebruikt in de juiste kleur?
- Is alles op de goede plek aangebracht?
- Zie je beschadigingen? Let met name op beschadigingen aan glas, sanitair, tegelwerk en deuren.
- Test onderdelen als kranen en hang- en sluitwerk van deuren en ramen.
- Noteer onderdelen die je niet goed kunt controleren, door bijvoorbeeld vuil, regen of te weinig licht.
Noteer je bevindingen en neem deze samen met de contractstukken, de meer-/minderwerklijst en eventuele tekeningen mee naar de oplevering.
Kan ik de oplevering weigeren?
Als de verbouwing op de opleverdatum nog lang niet klaar is, kun je de oplevering weigeren. Doe dit altijd via een schriftelijke verklaring. Hierin noteer je dat op datum x de oplevering niet door kon gaan vanwege een gebrek of meerdere gebreken. Benoem ook duidelijk om welke gebreken het gaat. De verklaring moet door jou en door de aannemer worden ondertekend.
Als de oplevering door weigering wordt uitgesteld, heb je meestal recht op een schadevergoeding. De hoogte daarvan staat vaak in de algemene voorwaarden die je bij het contract hebt gekregen.
Wat is een opleveringskeuring?
Vind je het lastig te bepalen of de aannemer de verbouwing goed heeft uitgevoerd, overweeg dan een opleveringskeuring. Een bouwkundige gaat mee naar de oplevering, controleert of de afspraken zijn nagekomen en zet eventuele gebreken voor je op papier. Na afloop krijg je een keuringsrapport. Zo sta je sterk tegenover de aannemer.
Tip! Neem een bouwkundige mee
Neem een van onze bouwkundigen mee naar de oplevering. Die controleert het geleverde werk.
Bel voor een keuringWelke garanties heb ik na de verbouwing?
Na de oplevering van je verbouwing is de aannemer nog aansprakelijk voor (verborgen) gebreken. Hoe lang, is afhankelijk van de afspraken in je contract en de algemene voorwaarden. Vaak is de aansprakelijkheidstermijn voor verborgen gebreken vijf jaar en voor ernstige gebreken twintig jaar. Daarnaast kunnen er garanties gelden voor specifieke onderdelen van de verbouwing. Kijk ook hiervoor in je contractstukken.
Consumentenvoorwaarden Verbouwingen van Stichting BouwGarant (pdf)
Heb je de Consumentenvoorwaarden Verbouwingen van BouwGarant, dan geldt:
- een serviceperiode (ook wel onderhoudsperiode) van twee maanden na oplevering van de verbouwing. De aannemer moet gebreken herstellen die in deze periode boven water komen.
- na afloop van de serviceperiode is de aannemer nog vijf jaar aansprakelijk voor verborgen gebreken, zoals lekkage.
- na afloop van de serviceperiode is de aannemer nog twintig jaar aansprakelijk voor ernstige gebreken. Een voorbeeld van een ernstig gebrek is een funderingsprobleem waardoor instortingsgevaar dreigt.
Naast de aansprakelijkheidstermijnen die in de algemene voorwaarden of in het contract staan, kan een garantieregeling van toepassing zijn. Bijvoorbeeld de Verbouwgarantie van BouwGarant of de garantieregeling van Woningborg.