Eigen Huis Marktindicator

Met de Eigen Huis Marktindicator meet Vereniging Eigen Huis iedere maand het vertrouwen van de consument in de woningmarkt. Deze indicator heeft een waarde tussen de 0 en de 200, waarbij de waarde 100 een 'neutrale stemming'-waarde vertegenwoordigt.  

Eerst huis kopen en dan verkopen komt door marktdruk weer terug

De Eigen Huis Marktindicator stond in juli onverminderd hoog op 120 punten, in juli 2015 was dat nog 103. Belangrijke aanjager voor het hoge consumentenvertrouwen is de lage rente. Ook de toegenomen verkoopbaarheid van de eigen woning draagt bij aan het optimisme bij huiseigenaren. Aan de andere kant zien steeds meer consumenten dat het aanbod aan geschikte koopwoningen schaars begint te worden.   

Onder invloed van het schaarse aanbod en het zelfvertrouwen over de verkoopbaarheid van de eigen woningen ziet Vereniging Eigen Huis met name in Amsterdam en Utrecht waar de druk op de woningmarkt groot is, dat eerst kopen en dan verkopen steeds vaker gewoonte begint te worden. 

Lees meer

  EHMI-07-2016            EHMI-06-2016_k


Hypotheekrente

We tonen de gemiddelde hypotheekrente van een annuïteitenhypotheek met NHG (rente 10 jaar vast). Dit is de meest voorkomende hypotheekvorm.

Huizenprijzen

Het NVM publiceert ieder kwartaal de gemiddelde verkoopprijs. Het Kadaster en het CBS geven inzicht in de prijsontwikkeling van de bestaande koopwoningen in Nederland.

Verkoop bestaande bouw

Hoeveel woningen zijn er in de afgelopen maanden verkocht, dat wil zeggen in eigendom overgedragen bij de notaris.

Eigen Huis Hypotheekservice

Wilt u een persoonlijk, vertrouwd en objectief onafhankelijk hypotheekadvies? Maak dan een afspraak met onze hypotheekservice.

Over de Eigen Huis Marktindicator

Sinds het begin van de crisis in 2008 is het consumentenvertrouwen op de woningmarkt sterk gedaald (naar een laagste waarde van 51 in december 2012). Daarna is de Eigen Huis Marktindicator in twee jaar tijd flink gestegen (naar een hoogste waarde van 105 in november en december 2014). Het herstel van het consumentenvertrouwen is van groot belang voor de woningmarkt. Het is niet alleen een kwestie van kúnnen kopen, maar vooral ook van wíllen kopen. Als consumenten geen vertrouwen hebben in de ontwikkelingen op de woningmarkt, zullen zij een voorgenomen aankoop van een woning uitstellen of er geheel vanaf zien. 

Vereniging Eigen Huis ontwikkelde daarom samen met onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft de Eigen Huis Marktindicator. Deze meet specifiek voor de woningmarkt de stemming onder consumenten en onderscheidt zich hiermee van de algemene consumentenvertrouwensindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek. 

De Eigen Huis Marktindicator baseert zich op maandelijkse peilingen onder een representatief aantal Nederlanders uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. De peiling heeft vooral betrekking op belangrijke zaken voor de huizenmarkt zoals de huizenprijzen, koopbereidheid en hypotheekrente. 

De Eigen Huis Marktindicator geeft het consumentenvertrouwen weer in een bepaald cijfer, waarbij 100 als neutraalwaarde geldt. Het hier weergegeven cijfer betreft een driemaandelijks voortschrijdend gemiddelde. Wilt u meer duiding en analyse? Bij de Marktindicator vindt u ieder kwartaal een uitgebreid onderzoeksrapport van OTB. 

› Download de volledige rapportage van OTB