Budget Energie ziet af van maandelijks salderen

Geplaatst op 08 nov 2022 , bijgewerkt 08 nov 2022, 16:30

Na druk van onder andere Vereniging Eigen Huis stopt Budget Energie per direct met salderen op maandbasis. De energiemaatschappij gaat door klanten geleverde zonne-energie weer op jaarbasis verrekenen met afgenomen stroom. Directeur Caroline Princen maakte dat 7 november bekend in tv-programma Radar. 

Budget Energie begon 1 juli met maandelijks salderen bij klanten met zonnepanelen en een variabel contract. Dit leidt tot een hogere energierekening voor hen, omdat ze teveel geproduceerde stroom in de zomer niet meer kunnen verrekenen met stroom die ze afnemen in de winter. Bovendien had minister Rob Jetten laten weten dat de bedoeling is dat energiemaatschappijen op jaarbasis salderen. Princen zei in Radar dat Budget Energie dit “niet handig” heeft gedaan.  

Reactie Verenging Eigen Huis

“Wij hebben ons verzet tegen salderen op maandbasis en zijn dan ook blij dat Budget Energie hiervan afziet”, zegt Karsten Klein, directeur belangenvereniging bij Vereniging Eigen Huis. “Wij vinden salderen per maand niet eerlijk en zijn van mening dat het niet mag. Woningeigenaren maakten zich hier echt zorgen over.”  Vereniging Eigen Huis kreeg de afgelopen tijd honderden klachten van klanten van Budget Energie. Zij had het energiebedrijf een ultimatum gesteld om te stoppen, anders zou zij een handhavingsverzoek indienen bij de Autoriteit Consument & Markt. Klein: “Gelukkig is dat niet nodig. Klanten hebben op deze manier sneller een oplossing.” Vereniging Eigen Huis had 8 november nog een goed en constructief gesprek met de directie van Budget Energie waarin zij hun besluit om te stoppen met salderen op maandbasis toelichtten.  

Compensatie

Budget Energie gaat klanten met terugwerkende kracht compenseren. Bij de meeste klanten gebeurt dat via de jaarnota. Voor klanten die al een jaarnota hebben ontvangen of die zijn overgestapt naar een andere leverancier, maakt Budget Energie een herberekening. De bedoeling is dat klanten het teveel betaalde geld uiterlijk in januari op hun rekening hebben staan. “Wij hebben hier vertrouwen in maar houden vanzelfsprekend een vinger aan de pols”, zegt Klein.

Ben je klant van Budget Energie?

Op haar website geeft de energiemaatschappij nadere uitleg over de compensatie en het terugdraaien van het besluit.

Meer informatie