Praktische zaken bij verhuizen
Voor een verhuizing moeten er veel praktische zaken worden geregeld. Denk aan energie, internet, tv, verzekeringen en het doorgeven van je nieuwe adres. We hebben alle praktische zaken die je moet regelen voor je op een rij gezet.
1. Energiecontract aanvragen nieuwe woning
Gas en licht regel je makkelijk door uiterlijk 2 weken voor overdracht van de woning een energiecontract af te sluiten op je nieuwe adres. Je kunt je huidige energiecontract meenemen of overstappen naar een andere energieleverancier, hiermee bespaar je vaak een hoop geld. Let wel op dat dit alleen kan als je een contract hebt voor onbepaalde looptijd. Heb je nog een periode twee huizen, omdat je bijvoorbeeld gaat klussen in je nieuwe woning, hou dan rekening met tijdelijk hogere energiekosten.
Energiecontracten vergelijken2. Geef de meterstanden van het water door
Voor water kun je niet zelf een leverancier kiezen, dit is regiogebonden. Noteer de meterstand in je oude huis op de dag van verhuizing en noteer die in je nieuwe huis bij sleuteloverdracht. De meterstanden kun je doorgeven bij het waterbedrijf van jouw regio.
3. Regel alvast het internet, tv en bellen
Regel op tijd je contract voor internet, tv en eventueel vast bellen, iedere aanbieder hanteert hiervoor een ander termijn. Je kunt er vaak voor kiezen om je huidige contract mee te nemen of om over te stappen naar een andere provider. Controleer wel eerst of je contractperiode al beëindigd is. Er zijn internetproviders die niet in heel Nederland actief zijn, in dat geval zal je wel moeten overstappen naar een andere aanbieder.
4. Bekijk je verzekeringen
Koop je een woning, dan moet je voor je gaat verhuizen een opstalverzekering en een inboedelverzekering afsluiten. Met een opstalverzekering is je woning verzekerd tegen schade door brand, storm en inbraak. Met een inboedelverzekering verzeker je de spullen in je huis die niet nagelvast zitten.
Meer over woonverzekeringen5. Geef je adreswijziging door aan de gemeente
Geef een adreswijzing altijd door aan de gemeente waar je nu woont en de gemeente waar je straks komt te wonen. Doe dit 4 weken vóór en uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum. Je nieuwe adres wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit is erg handig, want hierdoor worden ook veel andere instanties direct over je verhuizing geïnformeerd.
Overige bedrijven kun je zelf informeren, of je maakt gebruik van de verhuisservice van PostNL. Zij informeren de grotere bedrijven over jouw adreswijziging en je kunt direct de post laten doorsturen naar je nieuwe adres. Hier zitten wel kosten aan verbonden.
6. Recycle je oude elektrische apparaten
Of je nu gaat verhuizen, scheiden, samenwonen of de inboedel van een dierbare opruimt. Dit is je kans om oude elektrische apparaten, lampen en batterijen te recyclen. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen.
7. Verhuizen naar een appartementsgebouw? Stel medebewoners op de hoogte
Ga je verhuizen naar een appartement? Ga dan na of de faciliteiten die je nodig hebt, zoals bijvoorbeeld de lift, die dag goed te gebruiken zijn. Stel ook de medebewoners op de hoogte van het feit dat die faciliteiten tijdens jouw verhuizing veel worden gebruikt. Prettig voor de buren en fijn als eerste kennismaking.
Verborgen gebreken na overdracht
Als je na de verhuizing een gebrek ontdekt dat de woning voor normaal gebruik ongeschikt maakt of niet gemeld is door de verkoper, dan is dat heel vervelend. Maar je kunt het nog wel proberen om de vorige eigenaar dit probleem op te laten lossen. Als de mededelingsplicht is geschonden kun je eventuele kosten verhalen op de verkopende partij.
Voorkom verborgen gebreken door bij aankoop een bouwkundige keuring uit te laten voeren.
Bouwkundige keuringHandig: checklist verhuizen
Een goede voorbereiding maakt verhuizen een stuk eenvoudiger. Met onze handige checklist verhuizen kun je een strakke planning maken en weet je precies wat je allemaal moet regelen.
Bekijk de checklistAan de slag
Onze diensten bij verhuizen