Eigen Huis waarschuwt voor misleidende verkoop thuisbatterij
Misleiding tijdens de verkoop van een thuisbatterij neemt toe. Zowel telefonisch als aan de deur worden consumenten bedrogen. Vereniging Eigen Huis waarschuwt: beslis nooit gelijk.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kreeg het afgelopen jaar bijna 700 meldingen binnen over agressieve verkoop van de thuisbatterij. Veel bedrijven gebruiken dezelfde werkwijze. Zij bellen de consument, sommen alle voordelen van de thuisbatterij op en vragen om een handtekening ter bevestiging van een afspraak. Zonder dat de consument het doorheeft tekent deze voor de aankoop van de batterij. Zodra de consument dit ontdekt en de verkoper hier op aanspreekt wordt deze vaak agressief of intimiderend. Als een consument spijt heeft van de aankoop op afstand kunnen zij binnen 14 dagen van de koop afzien. De ACM heeft voorbeeldbrieven om consumenten op weg te helpen.
Geef niet zomaar akkoord
Eerder waarschuwde Vereniging Eigen Huis al voor misleidende huis-aan-huis-reclame over de thuisbatterij. De vereniging adviseert huiseigenaren om telefonisch of aan de deur nooit gelijk akkoord te geven op een grote aankoop, zoals een thuisbatterij. Zij raadt consumenten aan om zich goed te verdiepen en te informeren bij onafhankelijke organisaties. Op de website van de vereniging is veel informatie te vinden. Maar ook bij bijvoorbeeld voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. In haar Energielab test Vereniging Eigen Huis momenteel de thuisbatterij om te kijken wat deze nu en in de toekomst daadwerkelijk voor huiseigenaren kan betekenen. Zij publiceert hier regelmatig updates over.
Aankoop thuisbatterij annuleren of vernietigen (ACM) Vereniging waarschuwt voor misleidende huis-aan-huisreclame thuisbatterij