Verbeteringen vergelijken energiecontracten langzaam in zicht
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek om te kijken hoe de transparantie en vergelijkbaarheid van energiecontracten kan worden verbeterd. Vereniging Eigen Huis is hier blij mee. Zij pleit al langere tijd voor een begrijpelijke, controleerbare en vergelijkbare energierekening.
Meer dan de helft van de consumenten heeft moeite om energiecontracten goed te begrijpen vanwege tijdelijke acties en welkomstkortingen. Daarnaast heeft ruim een kwart moeite met het vergelijken van contracten. Dat blijkt uit de Energiemonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vereniging Eigen Huis ontdekte eerder ook al dat leden moeite hebben om tarieven en kosten te begrijpen. De ACM vindt dat energieleveranciers duidelijke, vergelijkbare en begrijpelijke informatie moeten geven over prijzen en voorwaarden. Zo kunnen consumenten contracten goed vergelijken en de juiste keuze maken. Daarom start zij een onderzoek naar hoe de transparantie en vergelijkbaarheid kan worden verbeterd.
De vereniging is verheugd dat de ACM actie onderneemt. Zij pleit al lange tijd voor verbeteringen op de energierekening, zoals het gebruik van dezelfde termen en indeling. Vereniging Eigen Huis gaat de uitkomsten volgen en staat open voor gesprekken met de ACM over de verbeteringen.