Compensatie energie
De overheid bood in 2023 compensatie energie vanwege de gestegen energieprijzen. Hoe ziet compensatie energie er in 2024 uit? Op deze pagina lees je er meer over.
Energie compensatie 2024
Je kunt nu alleen nog je energiekosten compenseren door gebruik te maken van bijzondere bijstand.
Bijzondere bijstand
In 2024 is het mogelijk om bijzondere bijstand aan te vragen. Bijzondere bijstand is een uitkering waarmee je extra en bijzondere kosten kunt betalen. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor een wasmachine, verhuizing maar ook de energiekosten. Kun je de energiekosten niet uit eigen inkomen of vermogen betalen, dan kan de gemeente in deze gevallen bijzondere bijstand verlenen. De hoogte van het bedrag hangt af van de persoonlijke situatie. De gemeente kijkt bijvoorbeeld naar inkomen, vermogen, type woning en aantal personen in een huishouden. Dit verschilt per gemeente. Het bedrag kan in de vorm van een lening worden uitgekeerd of als gift. Ook dit verschilt per gemeente. Huishoudens met een blokaansluiting kunnen ook in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Informeer bij de gemeente of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.
Tijdelijk Noodfonds Energie
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is er voor huishoudens met een hoge energierekening en een laag inkomen of laag middeninkomen. Zij kunnen financiële steun aanvragen bij het fonds. Het Tijdelijk Noodfonds is vanaf 20 maart 2024 gesloten. Een aantal energieleveranciers maakten € 8 miljoen extra vrij voor het Noodfonds. De Rijksoverheid vulde dit bedrag aan met € 16 miljoen. In totaal was er € 24 miljoen extra beschikbaar.
Voorwaarden Tijdelijk Noodfonds Energie
De voorwaarden om een beroep op het noodfonds te kunnen doen zijn versoepeld. Huishoudens komen in 2024 in aanmerking als zij hieraan voldoen:
- Heb je een inkomen tot 130% van het sociaal minimum? Dan kun je steun aanvragen als je 8% of meer van je inkomen kwijt bent aan de energierekening.
- Heb je een inkomen tot 200% van het sociaal minimumloon? Dan kun je steun aanvragen als je 10% of meer van je inkomen kwijt bent aan de energierekening.
Wat kun je doen als compensatie van energie niet snel genoeg komt?
Wanneer de compensatie onvoldoende is of niet snel genoeg komt zijn er een aantal dingen goed om te weten.
Betere bescherming afsluiten energie
Normaal mag een energieleverancier bij een betaalachterstand de levering van elektriciteit en gas afsluiten. Tenzij het winter is en je in de schuldhulpverlening zit. Per 1 april 2023 moeten leveranciers zich aan extra regels houden voordat zij energie mogen afsluiten. Als je een betalingsachterstand hebt, moet de energieleverancier:
- Je minstens drie keer een betalingsherinnering sturen. Je krijgt steeds 14 dagen de tijd om te betalen;
- Je een betalingsregeling op maat aanbieden die je kunt betalen;
- Je informeren dat je hulp kunt krijgen als je schulden hebt;
- Er alles aan doen om persoonlijk contact met je te krijgen. Bijvoorbeeld per brief, e-mail, telefonisch of door langs te gaan.
Als je daar niet op reageert geeft de energieleverancier je gegevens door aan de gemeente. De gemeente neemt dan contact met je op over schuldhulpverlening. Reageer je daar dan niet op dan mag de energieleverancier het energiecontract beëindigen. Je wordt dan afgesloten van energie.
Financiële hulp bij problemen
Mocht je financiële hulp nodig hebben, dan kun je het volgende doen:
- Energieleverancier
Huishoudens die nu al tegen financiële problemen aanlopen kunnen ondersteuning krijgen, bijvoorbeeld door een betalingsregeling af te spreken met de energieleverancier. - Gemeente
Je kunt contact opnemen met het Geldloket van de gemeente. - Landelijk
Er is een landelijk telefoonnummer, 0800-8115, waar mensen met geldzorgen anoniem terecht kunnen voor advies op maat en doorverwezen worden naar passende hulp. En kijk ook eens op Geldfit.nl, een website die je helpt je financiële situatie vast te stellen.
Noodplan nodig bij prijsstijgingen
Vereniging Eigen Huis riep eerder het demissionair kabinet op een noodplan op te stellen voor als de energieprijzen weer extreem stijgen. Zo'n 65% van de huishoudens heeft een variabel of dynamisch energiecontract, blijkt uit de laatste Monitor Consumentenmarkt Energie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij zijn erg kwetsbaar voor prijsstijgingen. Ook moeten kwetsbare huishoudens worden geholpen bij het verduurzamen van hun woning.
Blijf op de hoogte van het laatste energienieuws
Schrijf je nu in voor de Energienieuwsbrief en ontvang 1x per maand het laatste nieuws over verduurzamingsmaatregelen, subsidies en leningen voor energiebesparing.