Laadpalen VvE: alles wat je moet weten
Hoe regelt je VvE laadpalen voor jouw elektrische auto? Zijn laadpalen verplicht voor een VvE en waar moet je op letten? Bekijk onze adviezen en het stappenplan over het regelen van een laadpaal binnen je VvE.
Hoe regel je een laadpaal bij een VvE?
Individueel een laadpaal regelen
Wanneer je een laadpaal wil hebben op je eigen parkeerplaats, dan heb je toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van je VvE. Een VvE mag aan de plaatsing voorwaarden stellen.
Als het VvE Modelreglement 2017 (artikel 28.3) van toepassing is, kun je volstaan met een melding dat je een laadpaal hebt. Die moet wel aan een aantal VvE-laadpaal-voorwaarden voldoen: een erkende installateur brengt het oplaadpunt aan en je kunt achteraf een certificaat of garantiedocument laten zien. Ook moet de opstalverzekeraar toestemming geven.
Op vveladen.nl vind je de brochure 'Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE' compleet met stappenplan en toolkit.
Bekijk brochure met stappenplanGezamenlijk met de VvE laadpalen regelen
De vergadering van eigenaars kan ook kiezen voor een gemeenschappelijke oplaadinstallatie. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:
- De vergadering besluit een gemeenschappelijke installatie en bekabeling bij de parkeerplaatsen aan te leggen. Hierop kan elke eigenaar na toestemming een individueel oplaadpunt aansluiten.
- Enkele parkeerplaatsen worden voorzien van intelligente oplaadpunten, dat wil zeggen dat het elektraverbruik en de gebruiker via een pasje worden geregistreerd.
- Voor zo’n besluit geldt vaak dat er een gekwalificeerde meerderheid nodig is.
Meer informatie? Neem contact met ons op via het informatie & adviescentrum.
Wanneer zijn laadpalen verplicht bij de VvE?
Nieuwbouw met 10+ parkeerplaatsen
In geval van nieuwbouw moet bij een woongebouw met meer dan 10 parkeerplaatsen in of rondom het gebouw elk parkeervak voorzien zijn van een laadpaal-aansluiting, zoals een loze leiding of kabelgoot. Als het woongebouw naast een woonfunctie ook andere gebruikstoepassingen heeft, moet minstens één laadpunt aanwezig zijn en moet één op de vijf parkeervakken voorzien zijn van een aansluiting voor een laadpaal.
Laadpaal regelen bij eengezinswoningen, zonder VvE
Heb je een grondgebonden woning? Dan kun je zelf een oplaadpunt regelen bij je huis. Wanneer je geen eigen oprit hebt, moet je de gemeente toestemming vragen voor een laadpunt aan de straatkant. Je kunt bij de gemeente ook een aanvraag indienen om een openbare oplaadpaal bij je in de buurt te plaatsen. Daar kan tot een half jaar tijd overheen gaan.
Stappenplan voor een veilige laadpaal in de parkeergarage
De brandweer heeft voor VvE’s de volgende adviezen om laadpalen zo veilig mogelijk te plaatsen en risico's van VvE-laadpalen in parkeergarages te verminderen:
- Breng de huidige brandveiligheidsmaatregelen in beeld en check de status van de voorzieningen.
- Overleg met een adviseur van gemeente en brandweer over de veiligheidsrisico’s en te nemen maatregelen.
- Zet elektrische voertuigen en VvE-laadpalen zo dicht mogelijk bij de in- of uitgang van een parkeergarage.
- Zorg voor rook- en koolmonoxidemelders, voor een snelle branddetectie.
- Plaats laadpalen onder afvoerkanalen in de parkeergarage van de VvE.
- Zorg voor een deugdelijke aanrijdbeveiliging van laadpalen.
- Gebruik alleen goedgekeurde en onbeschadigde laadkabels, geïnstalleerd door een erkend elektrotechnisch installatiebedrijf.
- Plaats een noodknop bij de toegang, om bij calamiteiten de hele laadvoorziening uit te kunnen schakelen.
- Zorg voor duidelijke instructies, zodat gebruikers van parkeergarages weten hoe ze moeten handelen in geval van een calamiteit.
- Zorg ervoor dat alle laadpunten tegelijkertijd centraal uitgeschakeld kunnen worden.
- Geef bij de ingang van de garage aan waar laadpunten zich bevinden en hoe deze centraal kunnen worden uitgeschakeld.
Concrete verbeteringen
Benieuwd of de parkeergarage van jouw VvE voldoet aan alle veiligheidsmaatregelen die bij het plaatsen van laadpalen horen? De gemeente Amsterdam heeft een mooie QuickScan ontwikkeld waarmee jij inzicht krijgt in eventuele verbeterpunten.
Dit vinden wij
Voor VvE’s is het aan te raden om de regie in handen te houden en gezamenlijk een plan te maken om de laadinfrastructuur met de VvE op te pakken. Dat is goedkoper en voorkomt steeds opnieuw installatiewerk aan de meterkast en een wirwar aan leidingen. Het vermindert daarnaast de extra druk op bestuurders die individuele plannen en installaties moeten beoordelen.
Vereniging Eigen Huis vindt dat de notificatieregeling alleen mag gelden als het collectief echt niet is gelukt om een plan te maken voor laadpalen.
Verzeker de VvE
Voor VvE's zijn een aantal verzekeringen verplicht. Met het VvE-pakket sluit je in één keer belangrijke verzekeringen af. Zo zijn appartementseigenaren en bestuursleden goed beschermd.
Over het VvE-pakketWetsvoorstel 'Notificatieregeling oplaadpunten VvE’s'
Wanneer je als appartementseigenaar een oplaadpunt gaat plaatsen voor je elektrische auto, heb je daar toestemming voor nodig van de vereniging van eigenaars. De kans is namelijk groot dat het oplaadpunt wordt bevestigd in een gemeenschappelijke ruimte en wordt aangesloten op de gemeenschappelijke stroomvoorziening.
Besluitvoering kan een langdurig proces opleveren. Om dit te voorkomen ligt het wetsvoorstel ‘Notificatieregeling oplaadpunten VvE’s’ klaar.
Dit wetsvoorstel regelt een notificatieverplichting voor appartementseigenaars, die een oplaadpunt op hun eigen privé- parkeervak of op de gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen. Deze notificatieregeling zorgt ervoor dat wanneer één of meer appartementseigenaars een oplaadpunt willen plaatsen, zij niet meer een besluit van de VvE hoeven af te wachten. In plaats daarvan stellen zij de appartementseigenaars in kennis van dit voornemen, de zogenoemde notificatieverplichting.
30 minuten juridisch advies
Heb je als VvE een juridisch probleem en weet je niet precies hoe je verder moet? Of heb je meerdere juridische vragen die je wilt stellen? Onze juristen staan voor je klaar.
Neem contact op