Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackEnergierekening

Hoe energieleveranciers omgaan met zonnepanelen: 7 vragen

Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Waar moet je als zonnepaneeleigenaar rekening mee houden? 7 vragen en antwoorden.

man kijkt uit dakraam naast zonnepanelen

Waar kan je als zonnepaneeleigenaar mee te maken krijgen?

Als je zonnepanelen hebt, moet je bij steeds meer energieleveranciers rekening houden met extra kosten of andere maatregelen. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat het gaat om de volgende zaken:

  • Extra heffing voor klanten die zonnestroom terugleveren aan het net. Tot nu toe is Vandebron de enige die dit doet.
  • Hogere vaste leveringskosten voor klanten met zonnepanelen.
  • Nieuwe klanten met zonnepanelen krijgen geen eenmalige korting, klanten zonder zonnepanelen krijgen dat wel.
  • Bij sommige leveranciers heb je met zonnepanelen minder keuze in contracten dan consumenten zonder zonnepanelen. Zo is het bij sommige leveranciers dan niet mogelijk om een meerjarig contract af te sluiten.
  • Bij sommige leveranciers kan je helemaal geen contract meer afsluiten als je meer stroom opwekt dan je verbruikt.
  • Sommige energieleveranciers hebben de afgelopen tijd de terugleververgoeding verlaagd die je ontvangt voor stroom die je aan het net levert.

Waarom doen energieleveranciers dit?

Energieleveranciers zeggen dit te doen omdat er steeds meer zonnestroom wordt opgewekt. Dit stelt hen voor uitdagingen en kosten, zo stellen ze. Zo is er op zonnige dagen steeds vaker een overschot aan zonnestroom. Op zulke momenten is de marktprijs voor deze stroom lager dan de - vaste - vergoeding die zonnepaneeleigenaren ervoor krijgen. Dat kost energieleveranciers geld. Zij zeggen dat ze dit eerder doorberekenden aan alle klanten, maar het eerlijker te vinden om alleen zonnepaneeleigenaren te laten betalen.

Mogen energieleveranciers onderscheid maken tussen consumenten met en zonder zonnepanelen?

Ja, toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft aangegeven dat dit mag. Wel moeten extra kosten redelijk zijn.

Mag mijn huidige energieleverancier zo’n maatregel nemen terwijl mijn contract nog loopt?

Als je een vast contract hebt, mag dat niet. Als je een variabel contract hebt, mag de leverancier zo’n verandering invoeren op het moment van de eerstvolgende tariefswijziging.

Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een nieuw energiecontract?

Wil je een nieuw energiecontract afsluiten en heb je zonnepanelen of wil je deze binnenkort kopen? Dan is het belangrijk om niet alleen naar de prijs voor gas en stroom te kijken. Vergelijk ook hoe het bij verschillende energieleveranciers zit met de volgende zaken:

  • Eventuele extra kosten voor terugleveren zonnestroom aan net
  • Vaste leveringskosten
  • Kortingen, zoals een welkomkorting, loyaliteitsbonus of cashback
  • Hoogte terugleververgoeding voor stroom die je aan het net levert
  • Ben je van plan binnenkort zonnepanelen te nemen? Houd er dan rekening mee dat je hiermee bij een aantal energieleveranciers geen vast, meerjarig contract kunt afsluiten.

Wat betekent dit voor de terugverdientijd van zonnepanelen?

Dat verschilt per maatregel. Volgens Milieu Centraal neemt de gemiddelde terugverdientijd van klanten van Vandebron door de heffing met 1,5 jaar toe. De terugverdientijd loopt nog verder op als daarnaast ook de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Wat vindt Vereniging Eigen Huis?

Vereniging Eigen Huis vindt het niet wenselijk dat energieleveranciers allemaal met verschillende maatregelen komen en hier niet transparant over communiceren. Er dreigt zo een stapeling van losse maatregelen die verduurzaming ontmoedigt in plaats van stimuleert. Mensen met zonnepanelen voelen zich overvallen. Zij worden opeens geconfronteerd met onverwachte kosten en een kleiner aanbod van contracten. Huiseigenaren die ook wel zonnepanelen zouden willen, twijfelen of dit nog wel slim is. Volkomen onduidelijk is welke leveranciers en maatregelen nog volgen. De onzekerheid wordt nog groter door de mogelijke afschaffing van de salderingsregeling. Doordat omvormers steeds vaker uitvallen vanwege overbelasting van het net. En doordat zonnepaneeleigenaren nu nog nauwelijks betaalbare mogelijkheden hebben om zonnestroom op te slaan of te delen met elkaar. 

Het is hoog tijd dat de regering consumenten gaat beschermen en duidelijke regels maakt. Zij moet zo snel mogelijk met een duidelijk plan komen voor zon op dak. Hierin moet in ieder geval naar voren komen: hoe garanderen we dat huiseigenaren hun investering in zonnepanelen binnen redelijke termijn terugverdienen? Hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen kunnen profiteren van zelfopgewekte, duurzame stroom? En hoe zorgen we voor een rechtvaardige verdeling van lusten en lasten van zonnepanelen tussen verschillende groepen consumenten én bedrijven? Het kabinet moet hier duidelijkheid over geven, zodat huiseigenaren weten waar ze aan toe zijn en de verdere verduurzaming wordt gestimuleerd.   

Meer informatie

Huiseigenaren overvallen door extra kosten zonnepanelen

Ook interessant in kennisbank

Q&A Vandebron: introductie terugleverkosten voor zonnepaneeleigenaren

Lees ook

ZonnepanelenAlles over je energierekeningAlles over overstappen van energie

Deel deze pagina

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp

Direct naar

OpleveringskeuringBouwtechnische keuringHypotheekadviesJuridisch adviesCollectieve Inkoop ZonnepanelenSpoedklusserviceEigen Huis Verzekeringen

Eigen Huis Magazine september 2023

Eigen Huis Magazine september 2023
PrivacystatementCookiebeleid & instellingenDisclaimerCVD-meldingAlgemene voorwaardenOpzeggen
facebookinstagramlinkedintwitteryoutube