Huiseigenaar
VvE
NieuwsOver onsContact
BackEnergiebesparende maatregelen...

Laadpalen van de VvE: voorkom dubbele btw

VvE's die het beheer van laadpalen uitbesteden, kunnen te maken krijgen met dubbele btw. Gebruikers hebben hiermee onnodige extra kosten. Hoe voorkom je dit?

vrouw doet auto aan laadpaal

Welke actie kan de VvE ondernemen 

Als een VvE een extern bedrijf inhuurt voor het beheer van de laadpalen én de facturatie van de laadsessies, dan betekent dat dat de VvE stroom doorverkoopt aan de CPO. Daarmee wordt de VvE btw-ondernemer en daardoor btw-plichtig. Dit houdt in: 

  • De VvE moet zich aanmelden bij de Belastingdienst. 
  • Er moet een btw-administratie worden gevoerd. 
  • Elk kwartaal moet btw-aangifte worden gedaan. 

Voordelen van het btw-ondernemerschap  

  • De VvE kan btw op investeringen (zoals aanleg van een laadinfrastructuur en de laadpalen) terugvragen. Dit kan leiden tot een btw-teruggave van enkele duizenden euro’s. Dat kan zelfs als de investering in de basislaadinfrastructuur en de laadpalen 5 jaar geleden is gedaan. 
  • Omdat de VvE de betaalde btw over de doorgeleverde stroom via de btw-aangifte mag terugvragen, hoeft ze die btw niet in rekening te brengen aan de CPO. Zo wordt dubbele btw in de laadtarieven voorkomen. Dat leidt tot een gemiddelde besparing van € 190 per gebruiker per jaar. 

Rekenvoorbeeld

Stel: een VvE betaalt de energierekening van de leverancier. Het deel van de rekening voor de gemeenschappelijke delen van het pand, bijvoorbeeld de lift en de verlichting, wordt doorbelast aan alle appartementseigenaren gezamenlijk. Het deel van de stroom voor de laadpalen betalen de appartementseigenaars niet, deze wordt doorberekend aan de CPO. De CPO brengt gericht de eindgebruiker van de laadpalen de kosten in rekening.  

1 kWh stroom kost € 0,30 exclusief btw. 

  • De VvE betaalt € 0,363 (inclusief 21% btw) aan de energieleverancier. De VvE verkoopt deze stroom inclusief btw door aan de CPO.   
  • De CPO rekent daar opnieuw 21% btw over aan de gebruikers van de laadpalen. Zij betalen de daadwerkelijke laadkosten, inclusief btw. Dat is: € 0,4393 per kWh. 

Zowel de energieleverancier en de CPO brengen dus allebei over dezelfde stroom btw in rekening. De CPO is zelf namelijk ook btw plichtig.  

De gebruiker betaalt dus €0,0763 te veel per kWh. Een gebruiker die voor ongeveer 2.500 kWh per jaar zijn auto laadt, betaalt dan € 190 extra.  

“Dubbele btw zorgt voor onnodige extra kosten voor appartementseigenaars met een elektrische auto. Het gevolg is een lagere investeringsbereidheid in laadpalen door de VvE. Dit belemmert de overstap van huishoudens naar elektrisch rijden.“

Fiscaal jurist Bobby Raghoenath
Bobby RaghoenathFiscaal jurist bij Vereniging Eigen Huis

Alternatief: de Kleineondernemersregeling (KOR) 

De vergoeding die de VvE ontvangt over de geleverde stroom aan de CPO is de omzet van de VvE. Heeft de VvE minder dan € 20.000 omzet per jaar uit laadpalen? Dan kan zij kiezen voor de Kleineondernemersregeling (KOR). Voordeel van de KOR is dat je wordt vrijgesteld en dat je geen btw-administratie hoeft bij te houden en dat je ook geen periodieke btw-aangifte hoeft te doen.  

Nadelen: geen btw-aangifte doen betekent mogelijk dat de VvE ook geen recht heeft op teruggave van betaalde btw. Dat gaat om: 

  1. Dubbele btw in de laadtarieven - Dat betekent dat de VvE de door haar betaalde btw ook in rekening zal brengen aan de CPO. De CPO zal nogmaals btw in rekening brengen via de laadsessies. Dat is de eerdergenoemde dubbele btw, waardoor de laadtarieven hoger worden voor de gebruiker. 
  2. Het is voor een VvE, die onder de KOR, valt niet mogelijk om de betaalde btw over de investering van de basislaadinfrastructuur en laadpalen terug te vragen. 

Laadpalen in eigen beheer 

Als de VvE niets uitbesteedt en gebruikers zelf de laadkosten in rekening brengt, dan ben je volgens de belastingdienst geen btw-ondernemer. Dit betekent: 

  • Geen dubbele btw  
  • Geen btw-teruggave 
  • Administratie van alle laadsessies 
  • Doorbelasting aan alle individuele laders 

Subsidie

portemonnee met contant geld en pasjes

Sinds 1 januari 2024 kunnen VvE's subsidie krijgen voor advies over de aanleg van een basislaadinfrastructuur. Dankzij deze subsidie kunnen VvE’s met een eigen parkeergelegenheid op een toekomstbestendige manier voorzien in de (toekomstige) laadbehoefte van appartementseigenaars. 

Meer over subsidies

Ontzorgen 

De beheerder van de VvE kan uitleggen wat je specifieke situatie is. Ook VvE laadloket kan inzicht bieden en ontzorgen. 

Tags

  • VvE
  • VvE beheerder

Meer over de financiering

Deel deze pagina

  • facebook
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp