Stappenplan: het bouwplan wijzigt

Uitgangspunt is dat de aannemer de woning geheel volgens afspraak moet uitvoeren. De aannemer mag alleen afwijken als het echt noodzakelijk is. Bijvoorbeeld omdat het overeengekomen bouwplan bouwtechnisch niet voldoet of omdat de wijziging wordt voorgeschreven door de overheid. Ook mag de wijziging geen afbreuk doen aan waarde, kwaliteit, uiterlijk, aanzien en bruikbaarheid van de woning. Soms is de wijziging niet nodig, zoals een andere kleur deur dan afgesproken. 

Heb je een model koop-/aannemingsovereenkomst, dan kun je onderstaand stappenplan volgen.

1. Meld de wijziging zo snel mogelijk schriftelijk

Geef hierin aan op welke punten hij afwijkt van het oorspronkelijke bouwplan en vraag de bouwer alsnog de afspraken na te komen, bijvoorbeeld binnen twee weken. Maak eventueel gebruik van onze Voorbeeldbrief: Melding wijziging tijdens de bouw.

2. Bepaal of de wijziging noodzakelijk is of niet

De wijziging is noodzakelijk
Een wijziging is bijvoorbeeld als er een extra pilaar nodig om de constructie sterk genoeg te maken. Je kunt schadevergoeding eisen, als de wijziging afbreuk doet aan waarde, kwaliteit, uiterlijk, aanzien en/of bruikbaarheid van de woning. 

De wijziging is niet noodzakelijk
Een wijziging is niet noodzakelijk als er bijvoorbeeld een andere tegel in de badkamer wordt gelegd dan afgesproken. Je kunt nakoming van de overeenkomst vorderen. Als nakoming geen reële mogelijkheid meer is, kun je schadevergoeding vorderen, tenzij de wijziging voor jou geen nadeel oplevert.

Er zijn grofweg 3 soorten niet noodzakelijke wijzigingen:

  • Een wijziging die de bouwer makkelijk ongedaan kan maken
    Een voorbeeld hiervan is een verkeerde voordeur in het huis. Zet de wijziging in het proces-verbaal van oplevering. Hebben jij en de bouwer dit proces-verbaal van oplevering ondertekend, dan moet de bouwer de gebreken die hierin staan binnen drie maanden na de oplevering oplossen. Als de bouwer niet op de brief reageert, het probleem niet wil oplossen of niet met een goede oplossing komt, kun je een schadevergoeding eisen of nakoming van de koop-/aannemingsovereenkomst. 
  • Een wijziging waarbij ingrijpen op korte termijn nodig is
    Je ziet bijvoorbeeld dat de bouwer begint met het plaatsen van de verkeerde gevelstenen. Of de woonkamer wordt een stuk lager dan afgesproken en de bekisting is in de maak. Onderneem in dit geval zo snel mogelijk actie tijdens de bouw. Hulp nodig hierbij? Neem contact op met ons Informatie & Adviescentrum.
  • De wijziging kan (redelijkerwijs) niet meer ongedaan gemaakt worden
    Wanneer deze wijziging afbreuk doet aan de waarde, de kwaliteit, het uiterlijk, het aanzien en de bruikbaarheid van de nieuwbouwwoning, kun je een schadevergoeding eisen. De hoogte hiervan hangt onder andere af van het soort wijziging en het nadeel dat je ervan ondervindt. Bepaal, bijvoorbeeld via een taxateur, hoe hoog de schade is en vraag de bouwer schriftelijk om een schadevergoeding

3. Stel de bouwer in gebreke

Reageert de bouwer niet of wil hij het probleem na jouw melding niet oplossen? Dan kun je de bouwer per aangetekende brief in gebreke stellen. Hiermee geef je de bouwer een laatste gelegenheid om de wijzigingen van het bouwplan te herstellen.

Gaat het om een niet noodzakelijke wijziging, die achteraf moeilijk of niet meer ongedaan kan worden gemaakt? Dan is het belangrijk om op korte termijn in gebreke te stellen en eventueel een procedure te starten. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat de bouwer bij het metselen van de buitenmuur een verkeerde gevelsteen gebruikt. Of de plafondhoogte van de woonkamer wordt een stuk lager dan overeengekomen. Zijn die wijzigingen eenmaal gerealiseerd, dan zijn die moeilijk weer terug te draaien. Vandaar dat je dan op korte termijn in actie moet komen. Neem de volgende punten op in de brief:

  • Geef de bouwer een korte redelijke termijn om alsnog met een oplossing te komen.
  • Geef aan dat je, als je na die periode nog niets hebt gehoord, de zaak overdraagt aan een jurist en/of een procedure gaat starten.

4. Laat het noteren bij oplevering

Is er nog geen oplossing bij oplevering? Zet de wijziging in het proces-verbaal van oplevering, zodat duidelijk is dat je de wijziging niet accepteert. Let op: zorg ervoor dat je gebruikmaakt van de 5%-regeling vóór oplevering van je nieuwbouwwoning.

Tip: heb je een rechtsbijstandsverzekering? Schakel de verzekeraar in voordat je de brief verstuurt.

5. Start een procedure

Kom je er niet uit met de bouwer dan kan een procedure de laatste optie zijn. In de koop-/aannemingsovereenkomst lees je bij welke instantie je daarvoor terechtkunt. Hulp nodig hierbij? Neem contact op met ons Informatie & Adviescentrum.

Over de auteur

Laurens Simonis van het team Kopen van Vereniging Eigen Huis.
We willen mensen een helpende hand bieden bij het kopen van een nieuwbouwwoning.
Laurens Simonis

Ook interessant

Problemen tijdens de bouw

Problemen tijdens de bouw
Wat als het bouwplan wijzigt, de bouw vertraging oploopt of de aannemer failliet gaat? Bouwproblemen, en nu?

Oplevering nieuwbouw: 5 veelgestelde vragen

Oplevering nieuwbouw: 5 veelgestelde vragen
Wat komt er kijken bij de oplevering van een nieuwbouwwoning? 5 veelgestelde vragen. Meer over de oplevering

Wat is een proces-verbaal van oplevering?

Wat is een proces-verbaal van oplevering?
Tijdens de oplevering wordt het zogenoemde proces-verbaal van oplevering opgesteld. Het proces-verbaal uitgelegd

We zijn genomineerd voor website van het jaar. Stem je op ons?