Huiseigenaar
VvE
NieuwsContact
BackEnergierekening 2024 | L...

Maandelijks termijnbedrag energie

Met een termijnbedrag betaal je een maandelijks voorschot op je jaarlijkse energierekening. Hoe wordt je termijnbedrag berekend? En kun je zelf je termijnbedrag verhogen of verlagen? Lees meer over het termijnbedrag.

kind bedient thermostaat moeder kijkt mee

1. Waarom betaal ik een termijnbedrag energie?

In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer. Daardoor is de kans groot dat de energierekening in de wintermaanden voor veel mensen onbetaalbaar wordt als het werkelijke verbruik per maand in rekening wordt gebracht. Daarom wordt er voor elke maand een vast termijnbedrag vastgesteld op basis van het gemiddelde energieverbruik over het afgelopen jaar. Dit wordt ook wel historische verbruik genoemd. Na een jaar maakt de energieleverancier de jaarafrekening op. In de jaarafrekening is berekend hoeveel je moet betalen op basis van het werkelijke verbruik en hoeveel je betaald hebt op basis van je maandelijkse termijnbedrag. Is je termijnbedrag achteraf te laag, dan moet je bijbetalen. Heb je minder energie verbruikt dan van tevoren gedacht, dan ontvang je waarschijnlijk geld terug.

2. Ben ik verplicht via een termijnbedrag te betalen?

Ja, meestal staat in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden dat de leverancier met een termijnbedrag mag werken. Soms wordt afgesproken dat het betaalde bedrag op basis van het werkelijke verbruik wordt betaald in plaats van een voorschot. Dit komt vooral voor bij contracten met een flexibel energietarief, ook wel dynamische energiecontracten genoemd. 

3. Hoe kan de energieleverancier mijn termijnbedrag berekenen?

De energieleverancier kijkt naar het historisch verbruik. De hoogte van het termijnbedrag berekent de leverancier ook op basis van de huidige tarieven voor stroom en gas, de energiebelasting en de netbeheerkosten. Is de kans groot dat de energieprijzen stijgen, dan verhogen energieleveranciers het termijnbedrag. Is er geen energiebekend verbruik, zoals bij een nieuwbouwwoning? Dan maakt de energieleverancier een schatting van het verwachte energieverbruik.

4. Mag de energieleverancier de hoogte van het termijnbedrag wijzigen?

Ja, als energieleveranciers een goede reden hebben mogen zij ook tussentijds het termijnbedrag verhogen. Een aantal goede reden waarom het termijnbedrag verhoogd mag worden is bijvoorbeeld:

  • Je hebt een contract met variabele tarieven en de energieprijzen stijgen sneller dan de energieleverancier verwacht;
  • Je verbruikt meer energie dan andere jaren.

Door de compensatie van de stijgende energielasten in 2023 kan het vaker voorkomen dat energieleveranciers het termijnbedrag aanpassen. Bijvoorbeeld door het vervallen van het prijsplafond of de gestegen energiebelasting.

6. Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Ja, meestal wel. Veel leveranciers bieden de mogelijkheid om het termijnbedrag binnen een bepaalde bandbreedte aan te passen. Is er iets veranderd in je persoonlijke situatie dat gevolgen heeft voor het energieverbruik, dan kan dat ook een aanleiding zijn voor het verhogen of verlagen van het termijnbedrag. Denk aan gezinsuitbreiding of aanschaf van apparaten met een hoog energieverbruik. Maar ook bij het treffen van verduurzamingsmaatregelen, zoals isolatie, een hybride warmtepomp of zonnepanelen kan het verstandig zijn om het termijnbedrag aan te passen. Heb je een variabel contract met tarieven die maandelijks wijzigen, dan kan het verstandig zijn om het termijnbedrag aan te passen om bijbetaling op de jaarrekening te voorkomen. Dit is vooral van belang als de tarieven flink stijgen. Wanneer je het lastig vindt om het termijnbedrag aan de wijzigende tarieven aan te passen, kun je advies vragen aan je energieleverancier. 

7. Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de hoogte van het termijnbedrag?

Als je het niet eens met de hoogte van het termijnbedrag, dan kun je een klacht indienen bij je energieleverancier. Kom je er niet uit met de leverancier, dan kun je je klacht melden bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie.

8. Wat als mijn termijnbedrag hoger bleek dan mijn daadwerkelijke verbruik?

Wanneer je de jaarafrekening krijgt ontdek je wat je jaarverbruik is en of je termijnbedrag past bij je verbruik. Wanneer je termijnbedrag hoger bleek dan je verbruik ontvang je geld terug van je leverancier.

9. Wat als mijn termijnbedrag lager bleek dan mijn daadwerkelijke verbruik?

Een te laag termijnbedrag betekent dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen. Om deze tegenvaller te voorkomen stellen veel mensen het maandbedrag bewust wat hoger in. Dit voorkomt dat ze aan het einde van het leveringsjaar moeten bijbetalen en juist een bedrag retour krijgen. Op zichzelf lijkt dat een verstandige keuze. Dit kan veranderen als de leverancier tussentijds failliet gaat. Bedragen die je dan kunt vorderen van de leverancier krijg je niet of slechts gedeeltelijk, terugbetaald.

10. Het termijnbedrag van mijn oude leverancier wordt nog afgeschreven terwijl ik al ben overgestapt. Wat moet ik doen?

Op de overstapdatum krijg je bericht over de overstap. De leveringsovereenkomst met de oude energieleverancier is dan beëindigd. Vanaf dat moment mag je oude leverancier geen termijnbedrag meer afschrijven. Je betaalt dan alleen je nieuwe termijnbedrag bij je nieuwe energieleverancier. Heb je na 6 weken nog geen jaarafrekening ontvangen van je vorige leverancier? Neem dan contact met hen op. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een voorbeeldbrief beschikbaar.

11. Wat te doen met je termijnbedrag bij verhuizing?

Ga je verhuizen? Voorkom dat je voor verrassingen komt te staan en kijk opnieuw naar je energiecontract. Leg altijd de meterstanden van je slimme meter vast, zowel in je nieuwe, als je oude woning. Je kunt je huidige contract, en daarmee ook je termijnbedrag, meeverhuizen of overstappen naar een andere energieleverancier. Let er op dat dit alleen kosteloos kan met een variabel contract. Heb je een vast contract met vaste leveringskosten en wil je voortijdig opzeggen, dan betaal je een opzegvergoeding. Heb je nog een periode twee huizen, omdat je bijvoorbeeld gaat klussen in je nieuwe woning, houd dan rekening met tijdelijk hogere kosten.

Tip! Schrijf je in voor de Collectieve Inkoop Energie

Wil je zeker zijn van je energiekosten komende periode? Schrijf je dan alvast in voor de Collectieve Inkoop Energie. 

Betaalbare energie voor iedereen
Makkelijk en vrijblijvend
Overstappen is zo geregeld
Schrijf je vrijblijvend in

Ook interessant in kennisbank

Hoe hoog is de opzegvergoeding die ik aan mijn energieleverancier moet betalen?

Tags

FinanciënHuiseigenaarVerduurzamenVerduurzamen-Energierekening

Meer over je energierekening

Opbouw energierekeningOverstappenVariabel energiecontractDynamisch energiecontract

Deel deze pagina

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • mail
  • whatsapp

Direct naar

OpleveringskeuringBouwtechnische keuringHypotheekadviesJuridisch adviesCollectieve Inkoop ZonnepanelenBel de SpoedklusserviceEigen Huis Verzekeringen

Magazine

Magazine
PrivacystatementCookiebeleid & instellingenDisclaimerCVD-meldingAlgemene voorwaardenOpzeggen
facebookinstagramlinkedintwitteryoutube