Dit verandert er na Prinsjesdag
De miljoenennota is bekend. Wij hebben alle relevante financiële en fiscale wijzigingen voor 2025 op een rij gezet. Zo weet je als (toekomstig) huiseigenaar waar je mee te maken krijgt. (Laatste update: 26 november 2024)
Financiële plannen 2025
Financiële plannen 2025
Energie
- In 2025 en 2026 blijft salderingsregeling ongewijzigd van kracht. Je energieleverancier trekt je teruggeleverde stroom af van de afgenomen stroom. Over het saldo betaal je het afgesproken tarief. Deze verrekening heet salderen. Van de energieleverancier ontvang je dus dezelfde prijs (inclusief energiebelasting en btw) voor de teruggeleverde energie als de prijs die je betaalt voor de energie die je afneemt.
- Het kabinet heeft aangekondigd dat de salderingsregeling voor zonnepanelen vanaf 1 januari 2027 volledig wordt afgeschaft. Dat betekent dat huishoudens dan het volle leveringstarief inclusief belastingen gaan betalen voor de afgenomen stroom.
- Wel ontvangen huishoudens een terugleververgoeding voor de teruggeleverde stroom. De ACM moet jaarlijks vaststellen of er sprake is van een ‘redelijke’ terugleververgoeding, waarbij de marktwaarde van de elektriciteit het uitgangspunt is. Die terugleververgoeding wordt dan veel lager, omdat je geen compensatie ontvangt voor de belastingen én omdat je een lager leveringstarief krijgt dan wat je zou moeten betalen als je had afgenomen.
- De netbeheerder heeft als taak een slimme meter aan te bieden. Als in 2025 de Energiewet in werking treedt, mag je de slimme meter nog steeds weigeren. Dan ontvang je wel een digitale meter, zonder communicatiefunctionaliteit. Ook moet je de netbeheerder wel de nodige medewerking verlenen bij plaatsing van de (slimme of digitale) meter. Doe je dat niet, dan kan dat leiden tot een bestuurlijke boete.
- Bij een gemiddeld energieverbruik van een huiseigenaar met zonnepanelen (2.430 kwh stroom en 1.130m3 gas) dalen de belastingen op de energierekening in 2025 met € 32 ten opzichte van van 2024 (6,5% daling).
- In 2025 daalt het energiebelastingtarief over het stroomverbruik met 7% (€ 21) en het tarief over het gasverbruik daalt met bijna 1% in 2025 (€ 7).
- Weten hoeveel belasting jij dit jaar en volgend jaar betaalt? Bereken het met onze tool.
- Voor het jaar 2025 verwacht de ACM een tariefstijging van ca. 11% voor het transportkosten van elektriciteit en gas. Voor een gemiddeld huishouden zal dat gaan om een stijging van ca. €60 per jaar (inclusief BTW). De ACM moet de tarieven voor het jaar 2025 nog vaststellen.
- De netbeheerkosten bestaan naast de transportkosten nog uit vastrecht, meettarief en periodieke aansluitvergoeding. Deze kosten worden later dit jaar bekend gemaakt voor 2025.
- Oppervlakte omlaag voor subsidie glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie: de minimale oppervlakte voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie gaat omlaag naar gemiddeld 3m2.
- Nogmaals subsidie voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie: voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie kan eenmalig nogmaals subsidie aan worden gevraagd binnen 24 maanden vanaf de bevestiging van de vorige subsidieaanvraag.
- Subsidiebedrag voor lucht- water warmtepompen wordt gewijzigd: het startbedrag voor de lucht-water warmtepompen met een thermisch vermogen van 1 t/m 70 kW gaat van € 2.100 naar € 1.250. Het bedrag per kW is verhoogd van € 150 naar € 225. De bonus voor een aantal warmtepompen met energielabel A+++ gaat van €225 naar € 200. Er is een overgangsregeling wanneer je in 2024 een warmtepomp aanschaft en deze in 2025 laat installeren, dan kom je nog in aanmerking voor de subsidie van 2024. Je kunt bijvoorbeeld een getekende offerte gebruiken om aan te tonen dat je de warmtepomp in 2024 hebt aangeschaft.
- Subsidiebedrag isolatie verhoogd: vanwege de gestegen investeringskosten gaan de subsidiebedragen voor triple glas van € 131 naar € 222 per m2 en voor HR++ glas van € 46 naar € 50 per m2. Voor monumenten gaat dit van € 85 naar € 92 per m2. De subsidiebedragen voor spouwmuur-, gevel- en dakisolatie worden verhoogd met € 2,50 per m2. Dit compenseert de kosten voor natuurvriendelijk isoleren. Let op: deze bedragen gelden voor twee of meer isolatiemaatregelen. Bij één maatregel halveert het bedrag.
Als woningeigenaren hun woning willen verduurzamen, kan verstandig zijn om de renovatieprojecten gezamenlijk te plannen. Zij kunnen dan de SPOR subsidie aanvragen. Daarmee kunnen zij een procesondersteuner inhuren die helpt met het gezamenlijke verduurzamingsplan. In 2025 daalt het budget voor de SPOR. Voor 2024 is een budget van 6,6 miljoen euro beschikbaar. In 2025 wordt er € 5 miljoen beschikbaar.
RVO subsidiesHet Energiefonds is er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Het Energiefonds helpt mensen om energieschulden te voorkomen. Voor 2025 en 2026 wordt 60 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld.
De berekening van de maximumtarieven voor warmte wordt waarschijnlijk aangepast. De voorgestelde wijziging pakken een aantal knelpunten aan:
- De energiebelasting wordt vastgezet op het niveau van 2024 en jaarlijks voor inflatie gecorrigeerd. Zo wordt voortaan voorkomen dat de warmtetarieven meestijgen als de gasbelasting wordt verhoogd.
- De onderhoudskosten van een cv-ketel die worden meegenomen in de berekening van het maximum warmtetarief, zijn op dit moment gebaseerd op de prijs van all-in-serviceonderhoudscontracten. Dit zijn de relatief dure onderhoudscontracten. De voorgestelde wijziging van de methodiek houdt in dat niet meer alleen naar de dure all-in-contracten wordt gekeken, maar naar het gemiddelde van verschillende soorten onderhoudscontracten.
De aanpassingen hebben naar verwachting een verlagend effect van ongeveer € 78 per jaar op de maximumtarieven die warmteleveranciers huishoudens in rekening mogen brengen. Dit betekent echter niet dat de tarieven per definitie lager zijn dan het voorgaande jaar. Dit is mede afhankelijk van diverse andere factoren, zoals de ontwikkeling van de gasprijs. In het najaar wordt duidelijk of de wijziging definitief doorgaat.
Ontwerpbesluit warmtebesluit tariefreguleringBelasting
- Het kabinet verhoogt de grens van het toptarief in de inkomstenbelasting (49,5%) De grens wordt met 392 verhoogd tot €76.817.
- De eerste schijf inkomstenbelasting die geldt bij een inkomen tot €38.441 per jaar wordt verlaagd naar 35,82%. In de tweede schijf betaal je een tarief van 37,48%, die geldt bij een inkomen tussen de €38.441 en €76.817 per jaar. Het toptarief voor hogere inkomens boven de €76.817 blijft 49,5%. In 2024 is het tarief tot €75.518 36,97% en daarboven 49,5%.
- De hypotheekrente zal in de voorstellen van het kabinet voor inkomens vanaf € 38.441 aftrekbaar zijn tegen 37,48%. Daarmee is de renteaftrek voor dit jaar niet tegen het laagste tarief aftrekbaar maar het op één na laagste tarief.
Heb je geen of een kleine hypotheekschuld? Oftewel: is je eigenwoningforfait hoger dan je aftrekbare kosten, zoals de hypotheekrenteaftrek? Dan heb je volgens de Wet Hillen recht op een extra aftrekpost ter grootte van het verschil. Deze aftrek wordt sinds 2019 in 30 jaar afgebouwd.
In 2025 is nog 76,66% van het positieve verschil tussen de aftrekbare kosten eigen woning en het eigenwoningforfait aftrekbaar; in 2024 was dit 80%. Omdat je door deze afbouw mogelijk inkomen uit je eigen woning krijgt, kan het zijn dat je meer inkomstenbelasting gaat betalen.
Lees meer over de wet Hillen- Om bijvoorbeeld voor renteaftrek in aanmerking te komen, is het belangrijk dat de woning een zogenaamde ‘eigen woning in box 1’ is. De woning moet dan het hoofdverblijf zijn.
- Een uitzondering op deze voorwaarde is als de eigenaar tijdelijk wordt uitgezonden door zijn werkgever. Dankzij de uitzendregeling blijft de woning dan alsnog een ‘eigen woning in box 1’ ondanks dat de woning tijdelijk niet meer als hoofdverblijf wordt gebruikt. Om van deze uitzendregeling gebruik te maken, mag de woning niet door derden gebruikt worden.
- Op grond van een besluit keurt de Staatssecretaris goed dat de uitzendregeling ook mag worden toegepast als de kinderen achterblijven en in de woning blijven wonen. Daarbij was het wel van belang dat de kinderen voorafgaand aan de uitzending al tot het huishouden van degene die is uitgezonden behoorden. Het kabinet wil per 1 januari 2026 in de wet vastleggen dat (stief)kinderen, kleinkinderen en de (fiscaal) partner van de belastingplichtige in de eigen woning van de belastingplichtige kunnen verblijven, terwijl de belastingplichtige tijdelijk is uitgezonden of overgeplaatst.
- Het is hierbij niet van belang of de kinderen en kleinkinderen voor de uitzending of overplaatsing tot het huishouden van de belastingplichtige behoorden. Ook personen die direct voorafgaand aan de uitzending of overplaatsing minimaal twaalf aaneengesloten maanden tot het huishouden van de belastingplichtige behoorden, worden niet gezien als derden.
- Op 6 juni bepaalde de Hoge Raad dat de Herstelwet box 3 in strijd is met Europese wetten wanneer het wettelijk bepaalde rendement hoger is dan het behaalde rendement. Dat is daarmee nu op alle vermogenssoorten van toepassing.
- Het kabinet bepaalde wie in aanmerking komt voor rechtsherstel van de eerdergenoemde uitspraken. Een belastingplichtige moet zelf aantonen dat zijn werkelijk rendement lager is. Het hele vermogen wordt daarbij meegenomen, zowel het rendement bij verkoop als de jaarlijkse waardeontwikkeling zonder aftrek van het heffingsvrije vermogen. De Belastingdienst neemt in oktober 2024 contact op met deze belastingplichtigen. Voor aanslagen na 24 december 2021 kan een formulier worden ingevuld.
- Wel moet men bezwaar maken tegen de aanslag of verzoeken om ambtshalve vermindering. De termijn voor het indienen van een verzoek is 5 jaar. Met aanslagen uit 2019 kan dit tot eind 2024, aanslagen uit 2020 tot eind 2025. Aanslagen opgelegd vóór 2019 zijn te laat.
- Het kabinet wil een nieuw box 3-stelsel introduceren waarin belasting wordt geheven naar werkelijk behaald rendement. Het plan was dit in 2027 in te voeren maar dit blijkt niet haalbaar voor de Belastingdienst. Het is nu nog onduidelijk wanneer dit wel gebeurt.
- Groningers uit het aardbevingsgebied die aanspraak kunnen maken op bepaalde herstel- of versterkingsmaatregelen hoeven deze aanspraken tot een bedrag van €60.000 niet meer op te geven in box 3. Het moet gaan om werkzaamheden die de overheid rechtstreeks betaalt.
Heb je over een aantal jaren sterk wisselende inkomens, dan kan middeling ervoor zorgen dat je minder belasting hoeft te betalen. 2024 is het laatste jaar dat je een middelingsverzoek kunt opnemen. In de belastingjaren daarna (2025 en verder) kan niet meer gemiddeld worden. Je kunt een middelingsverzoek alleen indienen wanneer de aanslagen over de in het verzoek betrokken jaren definitief zijn vastgesteld.
Lees meer over de middelingsregeling- De grens voor de startersvrijstelling gaat van € 510.000 in 2024 naar € 525.000. Kopers onder 35 jaar kunnen deze vrijstelling gebruiken bij de aankoop van een woning. Het aankoopbedrag mag in 2025 maximaal € 525.000 zijn.
- Het kabinet verlaagt de overdrachtsbelasting vanaf 2026 voor huizen waar de koper niet zelf in gaat wonen. De overdrachtsbelasting gaat naar 8% voor woningen waar de eigenaar niet zelf in gaat wonen. Voor de overige bedrijfspanden blijft het tarief 10,4%.
- Het kabinet vindt het onwenselijk dat mensen door het tekenen van een sleutelverklaring vooruitlopend op de daadwerkelijke overdracht van een woning, geconfronteerd kunnen worden met nadelige gevolgen van een economische eigendomsverkrijging. Voorgesteld wordt dat het sluiten van een sleutelovereenkomst, die leidt tot een verkrijging van de economische eigendom van een woning door iemand die de woning daarna als hoofdverblijf gaat gebruiken, niet leidt tot ongewenste fiscale gevolgen, wanneer: 1) de overdracht bij de notaris binnen 6 maanden na het ingaan van de sleutelovereenkomst van die woning wordt verkregen, 2) bij die overdracht het 2% belastingtarief of de startersvrijstelling van toepassing is.
- Uitbreiding van de startersvrijstelling en verlaagd tarief overdrachtsbelasting: met de voorgestelde wijziging kunnen natuurlijke personen, die alleen de economische eigendom verkrijgen van een woning die ze zelf (gaan) bewonen, het verlaagd tarief overdrachtsbelasting of de startersvrijstelling toepassen.
Heb je in 2023 gebruikgemaakt van de eenmalig verhoogde schenkingsvrijstelling voor een eigen woning (jubelton)? En heb je die schenking nog niet volledig besteed aan de aankoop, verbetering of onderhoud van de woning? Dan heb je tot uiterlijk 31 december 2025 de tijd om het nog te besteden. Doe je dat niet, dan is dat deel van de schenking niet vrijgesteld van schenkbelasting.
Lees meer over de schenkbelastingVolgens de Waarderingskamer stijgt de WOZ-waarde die je in 2025 ontvangt met 2,5 tot 4,5% (waardepeildatum 1 januari 2024), ten opzichte van de WOZ-waarde die je in 2024 hebt ontvangen (waardepeildatum 1 januari 2023).
Lees meer over de WOZHet kabinet gaat met gemeenten onderzoeken of en hoe de stijging van de gemeentelijke woonlasten (OZB) kan worden gemaximeerd.
Gemeentelijke belastingenWoningmarkt
Het kabinet heeft als doel gesteld om 100.000 woningen per jaar te bouwen. Voor de bouw van betaalbare woningen voor mensen met een laag of middeninkomen worden financiële ondersteuning beschikbaar gesteld. Ook komt er financiële stimulans voor het beter benutten van bestaande gebouwen, waarbij door transformeren of optoppen nieuwe woningen worden gecreëerd.
Meer over: nieuwsbouwhuis kopenHet kabinet werkt aan een samenhangende aanpak van funderingsschade op nationaal niveau, waarbij alle partijen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid bijdragen. Hierbij start het kabinet met het oprichten van een landelijk informatiepunt funderingsproblematiek voor vier jaar en onderzoeken zij hoe mensen met funderingsproblemen op lokaal niveau geholpen kunnen worden met funderingsonderzoek en advies. Daarvoor wordt de komende vier jaar 56 miljoen hiervoor uitgetrokken.
Meer over funderingsproblemenDe bestaande woningvoorraad voorziet onvoldoende in de toenemende woonbehoefte van ouderen en specifieke doelgroepen. Hierdoor stokt de doorstroming op de woningmarkt. Om mensen meer mogelijkheden te bieden, zet het kabinet in op de bouw van voldoende passende woningen. Het kabinet blijft inzetten op de bouw van 290.000 geschikte woningen voor ouderen tot en met 2030 met voldoende geclusterde en zorggeschikte woningen. Financiële ondersteuning wordt geboden voor de bouw van geclusterde en zorggeschikte woningen. Via het wetsvoorstel ‘Versterking regie volkshuisvesting’ worden alle overheden verplicht om in hun volkshuisvestingsprogramma te beschrijven hoe in de bouw van nultredenwoningen, geclusterde- en zorggeschikte woningen wordt voorzien.
Meer over langer in je woning blijvenHet kabinet bereidt een wetswijziging voor om belemmeringen rond hospitaverhuur weg te nemen, zoals een vereenvoudiging van het beëindigen van het huurcontract van de hospitahuurder bij verkoop van de woning. Door bij hospitaverhuur een opzeggingsgrond bij verkoop van de woning te introduceren, wordt het grootste knelpunt voor hypotheekverstrekkers bij het verlenen van toestemming voor hospitaverhuur weggenomen. Ook introduceert het kabinet een tijdelijk huurcontract voor hospitaverhuur en worden uitzonderen van hospitaverhuur bij de inkomensafhankelijke hogere huurverhoging onderzocht. Die uitzondering onderzoekt het kabinet ook voor andere vormen van woningdelen.
Fiscale gevolgen bij tijdelijke verhuurEind 2024 wordt het Nationale Fonds Betaalbare Koopwoningen geïntroduceerd. Ontwikkelaars kunnen bij het fonds een aanvraag indienen, waarmee woningen tot €390.000 voor een lagere prijs dan de marktwaarde aan de starter kunnen worden verkocht. Daarvoor is €70 miljoen vrijgemaakt. Daarmee kunnen naar verwachting zo’n 1700 starters met een middeninkomen (tot €82.921 per jaar in 2024) geholpen worden. De maximale kopersondersteuning is €70.000. Het is de bedoeling dat de volledige informatie over criteria en selectie uiterlijk in het eerste kwartaal van 2025 online staat.
Lees meerWil je een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? Overweeg dan te wachten met kopen tot 2025. De grens voor NHG stijgt dan van € 435.000 naar € 450.000. Neem je ook energiebesparende maatregelen, dan wordt de NHG-grens € 477.000,-. De premie die je voor NHG betaalt, daalt in 2025 naar 0,4% (nu 0,6%).
Lees het hele nieuwsberichtVereniging van Eigenaars
- Subsidie verduurzamingsonderzoek en -advies wordt uitgebreid met maatwerkadvies en duurzame monumentenadvies. Het financieel haalbaarheidsonderzoek wordt voor minstens 2 verduurzamingsmaatregelen uitgebreid met minstens 1 verduurzamingsmaatregel en 1 klimaat adaptieve maatregel.
- Minimale oppervlakte voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie gaat omlaag naar gemiddeld 3m2.
- Het is mogelijk om voor glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie eenmalig nogmaals subsidie aan te vragen binnen 24 maanden, gerekend vanaf de beschikkingsdatum.
- Het wordt mogelijk om subsidie voor bouwbegeleiding te krijgen, als voor minimaal € 1 miljoen aan subsidiabele duurzaamheidsinvesteringen is aangevraagd. De subsidie voor bouwbegeleiding bedraagt 50% van de totale kosten van de activiteit, met een maximum van € 20.000.
- Subsidiebedragen voor lucht-water warmtepompen worden gewijzigd. Het startbedrag voor de lucht-water warmtepompen met een thermisch vermogen van 1 t/m 70 kW gaat van € 2.100 naar € 1.250. Het bedrag per kW is verhoogd van € 150 naar € 225. De bonus voor een aantal warmtepompen met energielabel A+++ gaat van €225 naar € 200. Wij pleiten voor een overgangsregeling voor consumenten die dit jaar de warmtepomp aanschaffen en in 2025 de subsidie gaan aanvragen.
- Subsidiebedragen glasisolatie worden verhoogd vanwege gestegen investeringskosten.
- Subsidiebedragen voor spouwmuur-, gevel- en dakisolatie worden verhoogd met € 2,50 per m2. Dit compenseert de kosten voor natuurvriendelijk isoleren.
Begin 2024 is het wetsvoorstel Wet Digitale Algemene Vergadering Privaatrechtelijke Rechtspersonen ingediend bij de Tweede Kamer. In deze wet wordt volledig digitaal vergaderen voor onder meer VvE’s mogelijk gemaakt. Het streven is dat de wet 1 januari 2025 in werking treedt. Vereniging Eigen Huis (VEH) schat in dat dit optimistisch is, maar volgt het proces nauwgezet.
vve vergaderingIn het regeerprogramma is opgenomen dat de regering bestaande gebouwen beter wil benutten. Daarbij gaat het onder andere om transformatie van kantoorpanden tot woningen en het optoppen en splitsen van bestaande woningen. De regering wil belemmeringen op nationaal en lokaal niveau wegnemen. Een deel van de 5 miljard die het nieuwe kabinet heeft gereserveerd voor woningbouw wordt ingezet om optopprojecten en transformaties te ondersteunen.
Minister presenteert landelijke aanpak voor optoppen VvE'sVoor de ontzorging van Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) wordt een landelijk kennis- en expertisecentrum opgericht om VvE’s te helpen bij het verduurzamingsproces. Voor VvE’s is het moeilijk om hun bijdragen te leveren aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving.