Stroomuitval: oorzaken en oplossingen
Een stroomstoring? Wij leggen uit hoe je stapsgewijs de oorzaak van de stroomuitval achterhaalt en het probleem oplost.
Stap 1: Algemene stroomstoring?
Ga na of de storing de buurt betreft: werkt de straatverlichting? Hebben de buren stroom? Zo niet, dan is er sprake van een regionale of landelijke stroomstoring. Op de website van de netbeheerder kun je zien of dit het geval is. Is de storing daar (nog) niet bekendgemaakt, neem dan contact op met het nationale storingsnummer voor gas en stroom: (0800) 90 09. De melding komt dan terecht bij de netbeheerder. Er ziet niets anders op om af te wachten tot de storing verholpen is.
Stap 2: (Hoofd)zekering stuk?
Is de storing alleen bij jou, dan is het zaak je meterkast te checken. Als er een (automatische) hoofdzekering aanwezig is, controleer dan of deze is ingeschakeld of is doorgebrand. Een doorgebrande zekering zit achter een verzegelde plaat en moet door de netbeheerder vervangen worden.
Is de schakelaar van een groep omgeslagen of de zekering doorgebrand, zet de schakelaar weer om of draai er een nieuwe zekering in. Blijft de schakelaar staan of de zekering heel, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand en kun je alle apparaten weer gebruiken.
Stap 3: Kapotte aardlekschakelaar?
Een aardlekschakelaar in de meterkast schakelt automatisch de stroom uit als die weglekt bij bijvoorbeeld een defect elektrisch apparaat. De schakelaar is er dus voor je eigen veiligheid.
Als je de aardlekschakelaar omzet of op de T(est)-knop drukt, schakel je alle stroomvoorziening die erachter zit direct uit.
Om erachter te komen of de aardlekschakelaar kapot is, zet je alle schakelaars in de meterkast om en schakel je vervolgens de aardlekschakelaar weer in. Lukt dit niet, dan is de kans groot dat de aardlekschakelaar defect is. Neem contact op met een vakspecialist om dit probleem te verhelpen.
Stap 4: In welke groep zit de storing?
Om te achterhalen in welke groep de storing zit, schakel je de aardlekschakelaar uit en daarna alle groepen. Schakel vervolgens de aardlekschakelaar weer in en activeer een voor een de groepen. Blijft de knop staan, dan is er in die groep niets aan de hand. Schiet de knop terug, dan zit er onder die groep een apparaat dat de storing veroorzaakt.
Stap 5: Welk apparaat veroorzaakt de storing?
Je hebt waarschijnlijk een defect apparaat in huis dat voor kortsluiting of overbelasting zorgt. Je spoort het apparaat op door alle stekkers van de apparaten in die groep uit het stopcontact te halen. Vervolgens steek je een voor een de stekkers weer in het stopcontact. De stekker waarbij de aardlekschakelaar of zekering eruit springt, is de boosdoener en de veroorzaker van de stroomuitval.
Als je geen overzicht hebt van welke apparaten op welke groep zitten, dan is dit een lastige klus. Je moet dan alle apparaten met een stekker langs gaan. Vergeet daarbij niet de stekkers van de cv- en mechanische ventilatie-installatie. Zie ook de tips hieronder.
Direct hulp bij stroomuitval
Valt de stroom uit en lukt het je zelf niet om de storing op te lossen, dan wil je snel geholpen worden. Via onze Spoedklusservice is dit zo geregeld. We zijn 24/7 bereikbaar en hebben een landelijke dekking. Zo is er altijd een betrouwbare vakspecialist bij jou in de buurt. En niet onbelangrijk: we rekenen een eerlijke prijs.
Algemene tips
- Zorg dat je een groepenoverzicht bij de hand hebt, de beste plaats is de meterkast. In het overzicht staat welke ruimtes en apparaten op de groepen zijn aangesloten. Dit scheelt je een hoop tijd bij stap 5.
- Zorg voor een noodpakket in huis, bestaande uit een zaklamp (en extra batterijen) en een radio. Ook lucifers, kaarsen en dekens kunnen van pas komen.
- Hang het Nationaal Storingsnummer (0800-9009) op in de meterkast. Sla dit nummer en het telefoonnummer van de Spoedklusservice op in je telefoon.
- Test de aardlekschakelaar minimaal twee keer per jaar (zomer en wintertijd) door de T(est)-knop in te drukken. De stroom moet dan uitgeschakeld worden.
- Houd bij stroomuitval de koelkast en vriezer zo veel mogelijk dicht.