Kennisbank
Welke stukken mag een geldverstrekker opvragen voor het afsluiten van een hypotheek?
De geldverstrekkers bepalen zelf welke stukken zij opvragen voor de aanvraag van de hypotheek. De informatie wordt gebruikt om te beoordelen of je hypotheekaanvraag financieel haalbaar is.
Gegevens
De documenten die je moet verstrekken vallen in de volgende categoriën:
- Persoonsgegevens
Kopie van een geldig paspoort of een geldig Europees identiteitsbewijs.
- Inkomensgegevens
Werkgeversverklaring, salarisstrook, uitdraai mijnpensioenoverzicht, UWV verzekeringsbericht (loongegevens), jaarcijfers van de onderneming.
- Vermogen/eigen geld
Kopie rekeningafschriften.
- Financiële verplichtingen
Lopende kredieten, studieschulden, private lease contracten.
- Hypotheekgegevens
Aangifte inkomstenbelasting van 2012 voor vaststellen eigenwoningschuld (overgangsrecht), en/of laatste aangifte inkomstenbelasting.
- Polisgegevens
Lopende overlijdensrisicoverzekering, , of .
- Gegevens te kopen woning
Koopakte, koop-/aannemingsovereenkomst, gevalideerd taxatierapport, hybride taxatie.
- Gegevens huidige woning (i.v.m. overbrugging)
Gevalideerd taxatierapport
- Echtscheidingsstukken (indien van toepassing)
Aandachtspunten
- Lever je een document niet in, dan kan de geldverstrekker de hypotheek weigeren.
- Voor NHG mag het taxatierapport op de datum van de bindende hypotheekofferte niet ouder zijn dan 6 maanden. Een aantal geldverstrekkers gaan bij niet NHG-hypotheken uit van de datum van rente-aanbod. Het taxatierapport mag dan niet ouder zijn dan 6 maanden voor deze datum.