Veelgestelde vragen over contributie betalen

Hier vind je veelgestelde vragen over de contributie van je lidmaatschap.

Heb je vragen over het Vve-lidmaatschap? Klik dan hier. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. 

Contributie

Wat is het jaarlijkse contributiebedrag?

De contributie voor het lidmaatschap bedraagt € 30,60 per jaar wanneer je kiest voor automatische incasso. Als je op een andere manier betaalt, komt er € 1,70 administratiekosten bij.

Voor Verenigingen van Eigenaars (VvE's) geldt een VvE-tarief

Waarom betaal ik € 1,70 administratiekosten voor het betalen met acceptgiro?
Dit zijn de kosten voor het verwerken van je betaling door de bank. Wil je overstappen naar betalen via  automatische incasso? Dit kun je eenvoudig aanpassen op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis'
Hoe wordt een contributieaanpassing bepaald?

De contributie kan jaarlijks aangepast worden met de inflatiecorrectie. Deze is gebaseerd op de prijsindex, zoals vastgesteld door CBS, peilmaand september. 

Een (eventuele) aanpassing vindt plaats per 1 mei en wordt in april bekendgemaakt in Eigen Huis Magazine. Per 1 mei staan de nieuwe tarieven op de website.

Het aanpassen van de contributie is geregeld in de statuten van Vereniging Eigen Huis (art. 24.2 en 13.3 sub e).

Mag ik bij een contributieverhoging mijn lidmaatschap per direct opzeggen?

Nee, een contributieverhoging op basis van de inflatiecorrectie is geen geldige reden om het lidmaatschap per direct op te zeggen. Dit kan alleen als de verhoging meer is dan de toegepaste inflatiecorrectie. 

Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

Je kunt je lidmaatschap opzeggen via je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis' of telefonisch via 033- 450 77 50. Je krijgt een e-mail of brief met de bevestiging. De opzegtermijn is 1 maand voor het einde van je lidmaatschapsjaar. Wanneer die afloopt, vind je ook op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis'.

Onze Ledenservice is bereikbaar op maandag t/m donderdag van 09.00 tot 21.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur. 

Betalen

Let op: de acceptgiro vervalt 1 juni 2023 landelijk als betaalmiddel. Vanaf die datum is het niet meer mogelijk je contributie met acceptgiro te betalen. Lees meer

Hoe kan ik de contributie betalen?

Je kunt het jaarlijkse contributiebedrag betalen via automatische incasso of met een acceptgiro. Heb je een acceptgiro ontvangen, dan kun je het bedrag ook betalen via internetbankieren. Denk er aan het betalingskenmerk op de acceptgiro bij de betaling te vermelden. Betaal je per acceptgiro of maak je het bedrag zelf over, dan betaal je € 1,70 extra. Let op: de acceptgiro vervalt per 1 juni 2023 landelijk als betaalmiddel. Lees meer

Betaal je nu met acceptgiro maar wil je overstappen naar automatische incasso? Dat kun je eenvoudig doen op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis'. De nieuwe betaalwijze gaat bij het eerstvolgende contributiejaar in.

Kan ik de contributie via iDEAL of met creditcard betalen?
Nee. Betalen met iDEAL of creditcard is helaas (nog) niet mogelijk. Op dit moment kan de contributie alleen worden betaald via automatische incasso of acceptgiro. 
Welke betaalwijze heb ik en hoe kan ik deze aanpassen?

Op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis' vind je terug voor welke betaalwijze je hebt gekozen. Betaal je via acceptgiro en wil je dit omzetten naar automatische incasso, zet een vinkje bij 'automatische incasso' en bevestig je keuze met je wachtwoord. Ook als je al een acceptgiro hebt ontvangen, kun je de betaalmethode nog omzetten naar een machtiging tot automatische incasso. 

Wil je de betaalwijze liever telefonisch laten aanpassen, neem dan contact op met ons Informatie- en Adviescentrum. 

Hoe werkt een automatische incasso?
Met een machtiging tot automatische incasso geef je Vereniging Eigen Huis toestemming de contributie jaarlijks van je rekening af te schrijven. Je kunt de machtiging afgeven op je persoonlijke profielpagina ‘Mijn Eigen Huis’.
Wanneer wordt de contributie afgeschreven?

De contributie wordt eenmaal per jaar afgeschreven.

Bij automatische incasso wordt het contributiebedrag halverwege de eerste maand van het nieuwe lidmaatschapsjaar geïncasseerd.

Betaal je per acceptgiro, dan ontvang je deze twee weken voor het nieuwe lidmaatschapsjaar.

Wanneer je nieuwe lidmaatschapsjaar ingaat, vind je terug op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis'.

Ontvang ik bericht wanneer de contributie wordt afgeschreven?

Betaal je via automatische incasso, dan ontvang je vooraf geen bericht. Het lidmaatschap wordt automatisch voor een jaar verlengd en de contributie wordt twee weken na ingang van het nieuwe lidmaatschapsjaar afgeschreven.

Betaal je op een andere manier, dan ontvang je twee weken voor de verlenging van je lidmaatschap een brief over de betaling. 

Op je persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis' kun je zien wanneer je nieuwe lidmaatschapsjaar ingaat.

Kan ik de contributie in termijnen betalen?
Nee, het is niet mogelijk om de contributie in termijnen te betalen. De contributie betaal je één keer per jaar. 
Ik heb betaald maar een betalingsherinnering/aanmaning ontvangen. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat de betaling en de herinneringsbrief elkaar gekruist hebben. Of, bij een automatische incasso, is het afschrijven van de contributie wellicht niet gelukt. Dit kun je zelf nakijken in je bankafschriften.

Zijn beide opties niet van toepassing, neem dan contact op met ons Informatie- en Adviescentrum. 

 

Ik heb een aanmaning ontvangen maar nooit een factuur gezien. Hoe kan dit?
Neem contact op met ons Informatie- en Adviescentrum. Daar word je verder geholpen. Check vooraf op je persoonlijke profielpagina ‘Mijn Eigen Huis’ of daar de juiste adresgegevens staan.   

Betaalgegevens wijzigen

Hoe wijzig ik mijn betaalgegevens?
Je betaalwijze pas je eenvoudig aan op jouw persoonlijke profielpagina 'Mijn Eigen Huis'. Houd je inloggegevens bij de hand.
Het wijzigen van mijn betaalwijze lijkt niet te zijn doorgevoerd, wat nu?
Neem contact op met ons Informatie- en Adviescentrum. Aan de hand van een aantal vragen proberen we te achterhalen wat er fout is gegaan en helpen we bij het correct doorvoeren van de betaalwijze. 
Als ik mijn lidmaatschap opzeg, vervalt dan de automatische incasso?
Ja, de machtiging tot automatische incasso komt automatisch te vervallen bij het opzeggen van het lidmaatschap.
Ik heb mijn machtiging ingetrokken. Is daarmee mijn lidmaatschap opgezegd?
Nee, met het intrekken van de machtiging tot automatische incasso ben je nog steeds lid.

Staat je vraag hier niet bij?

Stel je vraag via het contactformulier