Wat doe ik als ik problemen heb met het betalen van mijn hypotheek?
Neem zo snel mogelijk contact op met jouw geldverstrekker of hypotheekadviseur. Dit is niet makkelijk, maar toch is het de eerste stap op weg naar een oplossing.
Bijna alle geldverstrekkers hebben uitgebreide programma's ontwikkeld om je te helpen. Er is meer mogelijk dan je denkt. Bijvoorbeeld een of om de lasten te verlagen. Ook schakelen geldverstrekkers budgetcoaches in om je te helpen de inkomsten en uitgaven weer in balans te krijgen.
Voor adviesgesprekken over betalingsproblemen is het mogelijk dat de geldverstrekker de advieskosten voor het gesprek betaalt. De hypotheekadviseur levert de factuur voor deze kosten in bij de geldverstrekker. Niet alle geldverstrekkers zijn bereid deze kosten te betalen of ze betalen maar een laag vast bedrag.
Aandachtspunten
Heb je een spaarhypotheek dan is het verlagen van de rente vaak niet de oplossing omdat de premie voor de spaarpolis dan weer omhoog gaat.
Heb je een hypotheek met , dan kun je mogelijk gebruik maken van een aantal faciliteiten die NHG biedt. Bijvoorbeeld de . Bespreek met de geldverstrekker wat in jouw situatie mogelijk is.
Geldverstrekkers melden bij 3 volledige maanden hypotheekachterstand deze achterstand bij . Je krijgt dan een achterstandscodering. Deze codering blijft staan totdat de hypotheekachterstand volledig is afbetaald.
Heb je een NHG hypotheek en kom je er met de geldverstrekker niet uit? Zoek dan contact met de afdeling Beheer. Maandag t/m vrijdag * van 9:00 - 17:00 uur (tussen 12:00 - 13:00 niet bereikbaar) *Donderdag vanaf 10:30 uur.
Telefoonnummer 030 55 00 520.